Alice
    Hej,
    Jag är lite vilse i mej själv för tillfället, jag vet inte riktigt vad jag jag vill göra med mitt liv.. eller det kanske snarare är så att jag vill göra en miljon saker. Jag vill jobba med något jag brinner för. Antingen som läkare, Rektor eller Någon typ av beridare/unghäst-utbildare...
    Hur utbildar man sej till att bli Rektor?
    Är det dumt att välja ett gymnasium som Strömsholm ( Hästgymnasium(NB) )om man vill plugga vidare på högskola/universitet?
    Ska man följa sitt hjärta eller sin hjärna i dessa beslut? Jag vill inte behöva oroa mej för pengar i framtiden. Och jag vill göra något jag blir lycklig av!
    (ursäktar för ett mkt rörigt uttryckande..)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att mycket ställs på sin spets när man ska välja gymnasium. Jag brukar absolut säga att man ska välja med hjärtat och sedan komplettera med det man kan ha nytta av. Då brukar det gå som bäst på gymnasiet. Ska du gå Naturbruk t.ex så brukar många naturbruksgymnasium ha kompletterande kurser så du får möjlighet att plugga vidare på högskola. Undersök vad just Strömsholm erbjuder.

    Man kan komplettera det mesta även efter gymnasiet av de teoretiska kurser du behöver för att gå vidare till högskola annars.

    Rektorsprogrammet är på högskolan en befattningsutbildning. Det innebär att du måste vara skolledare d.v.s. ha anställning som rektor, biträdande rektor eller förskolechef med ansvar för en skolverksamhet för att få gå rektorsprogrammet.

    Rektorer kan alltså ha lite skiftande utbildnings eller yrkesbakgrund, kanske som lärare, Syvare, ekonomer, skoladministratör som sedan kompletterar med en rektorsutbildning på plats.

    Så fortsätt dröm och tänk men fundera med hjärtat när det gäller gymnasiet. /Lena, Syv