Matty

    Hej! Jag vill så gärna komma in på psykologprogrammet men har inte tillräckliga betyg. Har skrivit högskoleprovet flera gånger och som bäst fått 1.3. Jag har fått höra att det ska gå att läsa till kurser, på typ komvux, för att hamna i en annan urvalsgrupp och då få en bättre chans att komma in på programmet. Stämmer detta? Eller handlar det i så fall om att plocka fler meritpoäng? Är ganska säker på att jag redan har fulla meritpoäng från gymnasiet i så fall. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du redan är behörig till psykologprogrammet och har max antal meritpoäng (2.5) så kommer inte nya gymnasiala kurser räknas in i ditt meritvärde***.
    Du kan göra prövningar i de gymnasiekurser i vilka du har lägre betyg och de högre betygen (om du får högre betyg) kommer räknas in i ditt meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. I BII brukar högre meritvärde krävas (jämfört med BI, direktgruppen) men i varje urvalsgrupp har man en ny chans. Så, det skadar definitivt inte att prövas även i BII. Gör prövningar och höj dina gymnasiala betyg - är det bästa rådet jag kan ge dig. Gör även högskoleprovet så många ggr du kan. Men du kan också titta på andra yrken, t.ex Psykologilärare. Du kan i yrkespresentationen "Psykologilärare" se vilken utbildning du behöver ha för att bli Psykologilärare
    ____________
    *** Om du får mycket höga betyg i "nya kurser" som "i princip" kan ge Meritpoäng (även om de kurserna inte kommer ge dig några Meritpoäng) så kommer Antagning.se räkna in de betygen (på grund av att de höjer ditt meritvärde, alltså Om de betygen höjer ditt snittbetyg). Vilka kurser som ger Meritpoäng kan du se på gymnasieGuiden.se/Meritpoäng -- Att få komvux ge dig plats på kurserna när du redan är behörig + även har max antal Meritpoäng blir, dock, kanske omöjligt. Det är därför mer eller mindre endast en Teoretisk möjlighet. Höjningen av ditt meritvärde blir, dessutom, mycket liten, även om du får A-betygen i flera kurser. Så, det är nog inget att satsa på... men jag tänkte jag nämner det i alla fall. Det är upp till dig om du vill försöka få plats på nya kurser som "i princip" kan ge meritpoäng. Du måste sikta på högsta betygen (om du får plats på kurserna eller gör prövningar).

    Studie- och yrkesvägledare