Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32131 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'kurser som kan ingå' (7 st.)
-
Hur fungerar betygssystemet?
Hej! Hur fungerar det med betygssystemen i gymnasiet? Har hört att man måste t.ex läsa Engelska 5 och andra ämnen för att komma in i universitetet ETT EXEMPEL BARA. Men måste man ha A i de ÄMNET eller för att de ska räknas som engelska 5 eller...
Hej Anton,efter gymnasiereformen 2011 läser gymnasieelever mot EXAMENSBEVIS. Om kraven för examensbevis - var god läsa på gymnasieguiden.se/examenDe som inte uppnår kraven för examensbevis, men... Läs hela svaret -
Betygssystemet?
Hej! Hur fungerar det med betygssystemen i gymnasiet? Har hört att man måste t.ex läsa Engelska 5 och andra ämnen för att komma in i universitetet ETT EXEMPEL BARA. Men måste man ha A i de ÄMNET eller för att de ska räknas som engelska 5 eller...
Hej Anton,för att bli BEHÖRIG till svenska högskolor eller universitet måste man alltid uppnå den så kallade "grundläggande behörigheten" (till Högskolestudier); för elever som... Läs hela svaret -
Gammal samt ny kurs?
Hej, om man har läst Datorkunskap med betyg VG i det gamla systemet och Datorteknik 1a med betyg B i det nya systemet, kan båda ingå i ett slutbetyg?
Hej Anders,det är mycket omständigt/komplicerat med ett Slutbetyg bl.a finns det en 8-års regeln som säger att betyg som är äldre än 8 år får ej ingå i ett slutbetyg. Det är... Läs hela svaret -
Obligatoriska ämnen för en naturvetenskaplig examen på komvux?
Hej, Jag siktar på att få en naturvetenskaplig gymnasieexamen och jag studerar på komvux. Jag undrar om det är obligatoriskt att läsa (religion 1, samhällskunskap 1b, och Historia 1b) om man studerar på komvux. Stämmer det? Eller kan man läsa...
Hej,som vi på Fråga SYV tolkar reglerna kring examensbevis från KOMVUX, så måste du ha betyg i Religionkunskap 1, i samhällskunskap 1b och i minst en kurs... Läs hela svaret -
Läsa till lärare via VAL?
Hej! Jag läser och läser massvis information om vidareutbildning för lärare (VAL) men blir lika förvirrad varje gång då jag inte riktigt förstår jag kraven för att bli antagen är. När jag läst: 1. Matematik 1 för...
Hej Anna,Om dina meriter bedöms vara tillräckliga och du blir antagen till VAL följer du sedan en individuell studieplan för att nå önskad examen.Om en sökande till VAL inte är, enligt den... Läs hela svaret -
IB eller Nautr?
Hej! Jag är en ambitiös elev i årskurs 9 med 335 merit för tillfället och jag har svårt att bestämma mig mellan IB och nautrprogrammet i gymnasiet. Jag är starkt riktad mot NO ämnerna, och vill helst läsa fysik, kemi och biologi vilket inte...
Hej Marta,du har funderat noga på de två alternativen som du väljer mellan - NA och IB. Jag tycker det skulle vara bra om du fick testa en dag på vardera program ("Skugga" en klass eller en elev) och kanske t o m... Läs hela svaret -
Plugga på distans snarast!?
Hej! Jag undrar hur det går till, och om det är möjligt, att plugga distansunder andra eller tredje året i gymnasiet. Jag går nu i tvåan och vill helst ta distansen under vårterminen nu i tvåan men annars i trean. Hur går det till? Kan man...
Hej Vendela; det är Korrespondensgymnasiet som man kan söka distansstudier hos; och i skolans utbud finns EK/Juridik. Enligt info på korr.se/ansökan var sista dag att ansöka till vårterminen 2020 -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga