Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'urval 1 och 2' (6 st.)
-
Urval 1 och 2 ????
fattar ingenting när det kommer till Urval 1 och 2 på antagning.se. Vad menas med exempelvis "Antal antagna urval 1: 34" och därefter "Antal antagna urval 2: 30". Betyder det att 4 utav 34 sökande tackat nej till sin plats? Blir antalet totalt antagna...
Hej,det är bäst du ställer just den frågan till Antagning.se eller till antagningsgruppen på det lärosäte där utbildningen ges. Din fråga handlar om administration kring antagning och/eller om... Läs hela svaret -
URVAL 2 eller 1?
Hej jag har gått ut gymnasiet med examen och godkänt i alla ämnen. jag började studera matte 3b på komvux för att söka ett program som har det som behörighet, jag tänkte även göra en prövning och höja ett B till ett A. Jag...
Hej!Jag är inte säker att jag har förstått din fråga.För det första, så undrar jag om du egentligen menar urvalsgrupp BII (kompletteringsgruppen) och inte alls "urval 2"? Urval 1 och 2... Läs hela svaret -
Hur kan jag fortfarande vara samma reservplats efter urval 2?
Hej, Jag sökte nyss en kandidatkurs där jag blev, efter urval 1, reservplats 2 samtidigt som 7 personer blev antagna (totalt 3 reserver). Jag blev kvar som reserv men efter urval 2 har plötsligt 5 personer kommit in samtidigt som jag är kvar på plats 2. Hur kan 5...
Hej Daniel,jag tycker du bör kontakta Antagning.se med din fråga. Tel.nr 0771-550720 och telefontid är kl.9-16 på vardagar.FRåGA SYV jobbar inte med antagning till... Läs hela svaret -
Kan man bytta kurs, från socionom till jurist??
Hej! är möjligt om man blev antagen som socionom och har pluggat typ en termin på universitet , byta till juridik(jag är anhörig) och till ett annat universitet och i så fall hur Går det till, är det meritpoäng som räknas igen eller om det...
Hej Margarita,studier på socionomprogrammet eller på en annan högskoleutbildning ger tyvärr inte formella fördelar när du söker till juristprogrammet.Till juristprogrammet... Läs hela svaret -
En elev vill läsa på gymnasiet utomlands?
Hej jag har en grundskoleelev som vill läsa på gymnasiet utomlands, så vi tittar på de olika alternativen. Som det ser ut så finns det några svenska skolor utomlands och så finns det "svenska sektioner" på utländska skolor, men jag...
Hej Ingen av sektionsskolorna erbjuder svensk gymnasieutbildning. Eleverna vid svenska sektioner följer ett annat curriculum (studieplan) än det svenska (med undantaget av att de har svenska som ett... Läs hela svaret -
Hur fungerar urval 1 och 2?
Hej! Jag har det väldigt svårt att förstå hur statistiken för urval 1 och 2 fungerar. Om det tillexempel står: Antagna i Urval 1: 29 Antagna i Urval 2: 29 Det skulle inte vara möjligt att alla antagna skulle tacka nej och att 29 helt nya personer blev...
Hej,Jag fick svar från Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd; var god läs - nedan: "Det är lite komplicerat och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga