Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'lärare i juridiska kurser' (7 st.)
-
Vad gör jag om jag inte kommer in på juristlinjen?
Hej! Jag har 17,45 i meritpoäng vilket betyder att jag är långt ifrån att komma in på min drömlinje - juristlinjen. Jag har gjort lite research om prövning, men vet inte hur många ämnen jag bör behöva läsa upp och hur lång...
Hej Filippa,i Sverige kan man endast ta ut juristexamen genom studier på juristprogrammet. I alla fall är det info vi har här på FRåGA SYV. Tidigare (för rätt så... Läs hela svaret -
Ämneslärare på gymnasiet?
Hej! Jag undrar hur man blir lärare på gymniaset inom t.ex privatjuridik, affärsjuridik m.m så att man kan jobba inom ekonomi, jurist linjen?
Hej Ajla,Det finns tre gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och Rätten&SamhäIiet men ingen högskoIa/universitet i Sverige har examinationsrätt... Läs hela svaret -
kan man bli IT-tekniker efter teknikprogrammet?
Hej! Min fråga är om man kan utbilda sig till IT-tekniker eller någon som pysslar med datorer efter teknikprogrammet informations och medieteknik? Eller måste man gå el och energiprogrammet dator och kommunikation? Har fått olika svar från skolorna jag...
Hej, IT-DATA branschen förändras mycket; nya yrken tillkommer också. Vilka kunskaper och färdigheter som inom IT-Data branschen kommer ge jobb om några år - är det kanske... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja på individuell val/ fördjupning?
Tja, jag har varit här och tjatat er om gymnasievalet å om jag borde bytta skola osv. Nu kommer jag igen med en fråga som handlar om fördjupningar/ individuell val. Jag går teknikvetenskap programet. Jag tog reda på att jag måste välja fyra...
Hej Ene, i TE-gymnasieprogrammet ingår 400 poäng kurser "programfördjupningar"; vilka kurser som får just på TE läsas som programfördjupande kan du se i listan i... Läs hela svaret -
Vad krävs för examen?
Hej. Jag gick ekonomi och fick ut med studiebevis. Jag hade f i matte 2b&3b och även spanska 3. Hur många poäng krävs det att jag läser upp för att få en examen?
Hej Wilma; om du vill ta ut Examensbevis från Komvux - så är inte moderna språk obligatoriska (på komvux, alltså) - du kan läsa en annan 100p. kurs för att ersätta spanska 3;... Läs hela svaret -
vad kan man bli efter dator -och kommunikationsteknik?
vad kan man bli efter dator- och kommunikationsteknik?
Hej Mohamad,exempel på yrken som man kan jobba inom efter det att man tar examen från gymnasieprogrammet EE - inriktning Dator och kommunikationsteknik finns på .gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EE/dator-och-kommunikationsteknik -
Kan jag ta examen på IM yrk?
Har godkänt i svenska engelska matte bild och hemkunskap, undrar om jag kan ta examen samtidigt som mina kompisar om jag läser till nåt grundskoleämne.
Hej!Om du vill ha en chans att ta ut Examen från gymnasiet samtidigt som dina klasskompisar, som ska gå på de nationella programmen men du kan - om jag förstår dig rätt - inte komma in på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga