Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'söka om till år 1' (9 st.)
-
Byta från EK till ett yrkesprogram?
Hej! Om man tex har läst 2 år på EK programmet (inr juridik) finns det någon chans, överhuvudtaget att byta till ett yrkesprogram till år 2 eller är det helt kört? Mvh Adam!
Hej Adam,som regel börjar man från årskurs 1 på ett yrkesprogram, även om man sedan innan har många godkända betyg från 2 årsstudier på t.ex Ekonomiprogrammet; detta... Läs hela svaret -
Valde fel linje, körd?
Hej, jag är en tjej som precis fyllt 19. Jag går just nu i Handel årkurs 1, gick på IM innan i 2 år. Det är så att jag egentligen inte vill gå handel, vill inte hålla på med något inom det. Ville egentligen gå estet media,...
Hejsan!jag vill börja med att råda dig söka till ES/media nu till hösten 2020 och se om du kommer in. Det blir på grund av din ålder sista chans för dig att komma in på en ny gymnasial... Läs hela svaret -
Utbildning till skolintendent?
Hej! Jag har sökt och sökt för att hitta utbildning till skolintendent men lyckas inte hitta något. Hur ska man gå tillväga för att utbildas till det? Jag har sökt på antagning.se och studera.nu t.ex utan framgång.
Hej, så vitt vi vet så finns ingen speciell utbildning just till Skolintendent. Läs gärna om yrket på framtid.se/yrke/skolintendent på Arbetsförmedlingens hemsida kan jag just nu se "noll"... Läs hela svaret -
Gått ut Gymnasiet utan Examen, vill gå yrkesutbildning går det?
Gått ut gymn 3 år hackig skolgång utan examen fel inriktning, 4 F i betyget bl.a. i matte, vad att göra? Kan man ha möjlighet att söka och få gå en komvux yrkes-utbildning! trots att man gått ut gymn. som i detta fall inte är fullgod?...
Hej,jag föreslå att göra "allt" samtidigt:- kika på olika hantverksyrken på framtid.se/yrke/hantverkare- boka tid med SYV på komvux, - ngn automatisk rätt... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan:...
Hej,jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för... Läs hela svaret -
Måste man göra högskoleprogrammet för att kunna gå fastighetsekonomi??
När jag går ut gymnasiet kommer jag att ha matte 1a och matte 2, engelska 5 och 6, och svenska 3, och sammhällskunskap 1a mm. Det enda som fattas är matte 3 och det kommer jag att gå i komvux för att plugga upp till. Jag vill plugga på högskola...
Hej Alex,det kan finnas fastighetsekonomi-utbildningar på flera olika lärosäten: högskolor och universitet och behörighetskraven (särskild behörighet)... Läs hela svaret -
Vad ersätter idrott i ett examensbevis från komvux?
Hej! Jag går gymnasiet 2:a året och kan inte nå kraven i idrott, jag satsar på läkarprogrammet och vill inte att betyget i idrott ska dra ner mitt betygssnitt. Jag läste om att om man får examensbevis från komvux då få idrott inte vara...
I examensbevis från komvux har man 2400 poäng. Ingen kurs ersätter idrott och hälsa 1. -
Vad händer om jag får F på matte 1b?
Hej. Jag går i åk 1 i sambeteende programmet. Just nu ligger jag på ett underkänd betyg på matte 1b. Jag är jätte orolig om hur det ska gå för mig. Jag vill bli psykolog i framtiden och jag är medveten om att matte 1b är obligatorisk...
I särskild behörighet till psykologprogrammet ingår även godkänt betyg i matte 2. Matte 2b är också en obligatorisk kurs på SA. Du kan dock ta ut Examensbevis från SA... Läs hela svaret -
Kommer mina gamla gymnasiebetyg påverka mina nya?
Hej! Jag går första året i naturvetenskapslinjen men jag tänker byta till Estet digital design i höst nästa termin (jag har valt att gå om ett år). Eftersom jag har redan gjort färdig matte 1c boken och fått godkänt i det så sa...
Hej Mae,vi rekommenderar göra sitt bästa (inom rimliga gränser, alltså inte plugga dygnet runt) i alla kurser man läser - detta bl.a pga kunskaperna kan man ha stor nytta av i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga