Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'utbytesstudent i USA' (5 st.)

    • Ellen

      Utbytesår och omvandling av betyg?

      Hej Fråga SYV! Jag tänkte ta ett utbytesår i USA, men undrar då om jag skulle kunna använda mina betyg som jag får där hemma i Sverige, så att jag slipper "gå om" trean. På skolverkets...

      Mikael: : Förutom Vanliga kurser, är det också nödvändigt att göra Gymnasiearbete och få godkänt betyg på det; GA kräver arbetsinsats på ca 200 timmar och det är bara en... Läs hela svaret
    • maria

      Kommer mina utlänska betyg att räknas när jag kommer hem?

      hejhej! Jag har en liten fundering över mina betyg. jag är just nu som utbytestudent i usa och ska börja första året på gymnasiet när jag kommer hem. Kommer mina amerikanska betyg från utbytesåret att räknas i min ansökan eller kommer de inte räknas alls? Ifall de räknas, hur ska man i så...

      Daniel: : Hej Maria, du söker till gymnasiet i Sverige på dina svenska grundskolebetyg. Dina amerikanska betyg bör inte påverka alls, i alla fall så som reglerna ser ut idag.Du kan... Läs hela svaret
    • Oskar

      Kan man plugga ikapp ett år under utbytesår?

      Hej Jag har länge nu funderat på att åka på ett utbytesår till USA men jag skulle inte vilja hamna ett år bakom när jag kommer hem igen. Skulle man kunna plugga under sitt utbytesår så att man kan komma tillbaka till den klass man lämnade istället för året bakom?

      Milla : : Du får gärna berätta hur du tänker kring det... Känner du någon som gjorde så som du funderar på att göra?
    • Linn

      Jag undrar hur det funkar med utbytesår i USA?

      Hej! Jag går i nian och ska snart välja program till gymnasiet. Jag vill åka till USA i ett år som utbytesstudent. Jag vet att mina betyg som jag får från det skolåret inte räknas här i Sverige och att jag kommer få gå med de som är ett år yngre än mig när jag kommer tillbaka. Jag har gått till...

      Milla : : Hej Linn! Den sidan som vi kan rekommendera är http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte/.aspx Vi vet att de är seriösa och ger bra information och hjälp. För övrigt så är det inte reglerat - om hur man åker... Läs hela svaret
    • wilma

      Gå ut gymnasiet med dom som är ett år yngre ?

      Hej. Jag går just nu i 8an och peppar inför gymnasiet (naturbruk) men vill också bli utbytesstudent i USA. Kan man på något sätt byta ut ett gymnasieår mot ett utbytesår eller måste man gå ut gymnasiet med dom som är ett år yngre? Eller vad skulle ni rekommendera med de hela utbytesåret?

      Milla : : Hej Wilma! Man brukar gå ut gymnasiet ett år senare dvs med de som äe ett år yngre om man åker på ett utbytesår. Eftersom du vill gå naturbruksprogrammet är det nog den enda lösningen. Annars, om man t ex går... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga