Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32148 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'kompletteringsgruppen' (19 st.)
-
Kan man börja läsa spanska 4 efter man har tagit sin gymnasieexamen?
Hej, jag går sista året och har bara 1,5 i extramerit från spanska 3 och engelska 7. Jag har insett nu i efterhand att jag skulle behöva den extra meritpoängen från spanska 4. Går det att jag läser den kursen efter gymnasiet eller är det...
Jo, du kan skaffa dig betyget i moderna språk 4 t.ex i spanska 4 efter gymnasiet, men med det högre meritvärde som du får på det sättet kommer du... Läs hela svaret -
Hur gör jag för att hamna i BII urvalsgruppen?
Hej! Jag har inte poäng nog för att komma in i BI på det programmet jag vill och tänkte därför försöka komma in i BII gruppen istället, då det har en väldigt mycket lägre poäng. Om jag gör en prövning på ett...
Hej,ja, det stämmer: om du höjer betyget i en kurs som räknas in i ditt jämförelsetal, t.ex en kurs som ingår i ditt examensbevis, då prövas du med det högre... Läs hela svaret -
Söker man i både BI och BII eller bara BII om man kompletterat?
Om jag ska söka till högskola och kompletterat mina betyg så hamnar jag i urvalsgrupp BII. Men vad skulle hända om min ursprungliga merit hade kommit över gränsen för BI men mitt kompletterade betyg, dvs betyget som jag söker med i andra gruppen BII,...
Hej Daniel!om du redan innan kompletteringen är BEHÖRIG, kommer du med det lägre meritvärde prövas i BI. Och samtidigt i BII - med det högre meritvärde som du... Läs hela svaret -
Universitet vill inte ha folk från komvux?
Är det sant att universitet helst inte vill ha folk från komvux?? Fick höra det idag och blev sås stressad eftersom jag planerat att gå det efter gymnasiet eftersom jag går yrkesförberedande just nu.
Hej, jag tror du menar att i BII, kompletteringsgruppen, tilldelas färre platser på samma antal sökande, vilket är sant. Och av den anledning brukar det krävas högre meritvärde... Läs hela svaret -
Kommer jag hamna i kompletteringsgruppen?
Hej! Jag är intresserad av att söka till dietistprogrammet I Göteborg och har 18.55 poäng (om man räknar bort meriten för matte 2) Problemet är då att jag inte har Naturkunskap 2 och måste därför göra prövning i ämnet i...
Hej Leila,sökande till högskoleutbildningar i Sverige bestämmer inte själva i vilken eller vilka urvalsgrupper de prövas; det gör Antagning.seOm du utan Naturkunskap2 kursen (godkänt betyg i den)... Läs hela svaret -
Hur ser mina möjligheter ut?
Hej! Jag vill plugga socionom i karlstad och vill veta hur ni ser på mina möjligheter. Jag har runt 18,35 i meritvärde och om man kollar på tidigare terminers statistik så blir jag osäker på om jag har chans att komma in i höst 2020. (har inte gjort...
Hej Miranda!till HT19 säger antagningsstatistiken att socionomprogrammet i Karlstad "krävde" högre meritvärde i direktgruppen, jämfört med kompletteringsgruppen, vilket är ganska ovanligt; det... Läs hela svaret -
Vilken urvalsgrupp?
Om man läser förberedande kurs/introduktionskurs i språk på universitetet för att kunna söka t ex italienska 1 på universitetet och den kursen inte räknas som gymnasiekomplettering, ska man ändå hamna i urvalsgruppen betyg 2 (gymnasiebetyg...
Hejsan,det är en svår fråga för oss på Fråga SYV att svara på, för att vi jobbar inte direkt med komplicerade antagningsfrågor. Vi måste i detta fallet hänvisa till... Läs hela svaret -
B1 eller B2? Urvalet ?
Hej! Jag undrar vilket urvalet kommer att gälla för mig antagning till universitet. Jag läser min gymnasiet examen på komvux. Men det finns några kurser som var avbrytas Men jag har ingen F betyg i nån ämnet.
Hej, enligt de nuvarande regler, är det så här:om minst två tredje delar av poängen i examensbevis från komvux är Komvux-kurser (alltså lästes på komvux och ej på... Läs hela svaret -
Konkurrenshöja betyg?
Hej, kan man konkurrenshöja sina gymnasiebetyg genom prövning i mer än ett ämne och ändå behålla sin plats i ansökningsgrupp b1?
Hej Nillan, om man konkurrenshöjer sina betyg - prövas man med det lägre meritvärde (utan kompletteringar) i BI, direktgruppen; och samtidigt i BII - men kompletteringar /med det högre meritvärdet/.... Läs hela svaret -
Ska jag tillhör grupp b1 eller b2 ?
Hej! Jag har läst första året på gymnasiet på samhälesvetensskapsprogrammet där fick jag 850p. Sedan fick jag möjlighet att jobba då bytte jag till komvux eftersom på komvux har man möjlighet att läsa på distans. Jag försatte läsa på samma programmet men på vux och snart förhoppningsvis är jag...
Hej Saleh, info (ovan) är från https://antagning.se - och du måste ha MINST två tredje delar av poäng i Examensbeviset från vux - Komvuxkurser (där du fick betyg på komvux och... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli antagen till en högskola?
Hej, Just nu läser jag Teknikprogrammet (Första året) på NTI-Gymnasiet i Malmö, och mina framtida mål är att läsa Civilingenjörs utbildningen på exempelvis Lunds Tekniska Högskola inom Datateknik. Jag är dock lite tveksam...
Hej Alexander, I ditt exempel: "(BI)19,53" och "(BII)19,30". Vad innebär de talen?- frågar du. BI är direktgruppen, utan kompletteringar dvs på de betyg man får i sitt... Läs hela svaret -
Hoppa över en kurs i trean?
Min dotter läser Estetiska programmet Bild och form. Nu i trean vill hon hoppa över en kurs - en av de hon valt själv och som alltså inte är obligatorisk. Den ger 100 p. Får hon ta studenten ändå? Hon kommer ju att få 2400 p i stället för 2500 p. Måste hon läsa någon anna kurs i stället under...
Hej Carina, för att uppnå Kraven för gymnasieexamen på gymnasiet>> måste eleven ha BETYG i minst 2500 poäng. Alla betygen behöver inte vara Godkända. Det skulle vara OK att ha 100... Läs hela svaret -
Ta ut mitt Examensbevis?
Hej! Det är så att jag tog studenten för 1 år sedan. Jag ska nu ta ut mitt examensbevis men har F i spanska. Jag vill gärna söka in nu till hösten och tror att jag kommer klara mig på mitt högskoleprov. Ska jag vänta ett år till, höja spanskan och sedan ta ut mitt examensbevis. Eller ska jag...
Hej Roza, jag är inte helt säker på att jag förstå hur din situation ser ut; var god förklara för mig; stämmer det att du kan nu ta ut ditt Examensbevis från KOMVUX? du skriver ju att... Läs hela svaret -
Hur påverkas min ansökan om jag läser på komvux?
Hej! Vi läste inte Naturkunskap 2 på gymnasiet och nu behöver jag den till det program jag vill söka in till. Om jag läser upp NA2 på distans hur kommer det att påverka min ansökan? Hamnar jag i en annan behörighetsgrupp? Tack på förhand
Hej Agnes, om man kompletterar gymnasiala betyg efter gymnasiet, då "hamnar" man i BII, kompletteringsgruppen. Det spelar ingen roll om du läser på distans eller på dagtid i klassrum... Läs hela svaret -
Får jag meritpoängen då jag läser exempelvis engelska 7 på komvux?
Jag har gått ut gymnasiet precis och under gymnasietiden så valde jag att inte läsa engelska 7 eller matte 3b utan jag tänkte att jag istället läser upp det efteråt. Men jag har nu hört att meritpoängen inte räknas med om man läser upp dessa ämnen efteråt, stämmer det?
Hej Clara, om du redan nu är behörig till de högskoleutbildningar som du vill söka till - så prövas du i Biex och i BI urvalsgrupperna,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga