Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'köpenhamn' (7 st.)

    • Adina

      Juridik k köpenhamn?

      Hej, Jag vill plugga juridik i Köpenhamn. Min merit är i det danska systemet 9,0 och förra året låg antagningen på exakt 9,0. Jag har därför övervägt att söka en stand-by plast istället. Då det är den enda utbildningen...

      Milla : : Hej,det bästa råder jag kan ge dig är att du ställer dna frågor till antagningen på den "skola" där du vill komma in på utbildningen. Oavsett vad ngn annan skulle säga till dig,... Läs hela svaret
    • Izabelle

      Hur ansöker jag till juristprogrammet i Köpemhamn?

      Hej! Jag kommer inom 1,5 år att flytta till Köpenhamn då tanken är att jag ska flytta ihop med min danska pojkvän. Jag har googlat och googlat men hittar inte vad som krävs, samt hur jag söker in till universitet i Köpenhamn för att studera juridik. Därför vänder jag mig nu till er och undrar...

      Anna: : Hej, titta på information på oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark/universitet-och-hogskola och ställ frågor till de som jobbar på "Öresund direkt"; förhoppningsvis kan de hjälpa dig!
    • Studie och Yrkesvägledare

      läkarprogrammet i Köpenhamn?

      Hej Behöver man engelska 7 för att komma in på läkarprogrammet i Köpenhamns universitet. Vad står 6,0 för i Danmark. Antagningspoäng? // monica

      Julia: : Hej Monica!vi på fråga syv kan tyvärr ingen möjlighet att ge utförlig info om studier utanför Sverige. Vi har helt enkelt inte de kunskaper som krävs och inte någon tid eller resurser... Läs hela svaret
    • None

      Studera kandidatprogram i Sverige och magister/master i Danmark?

      Hej Jag undrar om det är möjligt att först studera på receptarieprogrammet i Malmö och få kanditat examen och sedan fortsätta studera till magister/master på Köpenhamnsuniversitet för att få apotekarexamen?

      Liselotte: : Hej Nevin; ta gärna kontakt med de utbildningsansvariga på det programmet på Köpenhamns universitet som du vill komma in på och ställ din fråga direkt till... Läs hela svaret
    • Klara

      Hur går jag tillväga för att läsa en master i Köpenhamn?

      Jag har en kandidatexamen i personalvetenskap från Stockholms Universitet. Jag ska nu flytta till Köpenhamn och funderar på att läsa en master inom samma eller relaterat ämne. Jag har dock svårt att hitta vilka möjliga program jag kan läsa och hur jag går tillväga för att ansöka. Hur går jag...

      Anna: : Hej Klara,min första tanke när jag läste din fråga är att det kan finnas utbildningar som du kan läsa i Sverige fast du bor i ett annat land - ex.... Läs hela svaret
    • Edward

      Räknas meriten när man ansöker till universitet i Danmark?

      Om jag söker in till ett svenskt universitet med 17.0 i betyg och full merit så blir det väl 19.5 med merit inräknat ifall jag inte har fått allt om bakfoten? Jag planerar att söka in till Copenhagen Business School nästa höst. Hur fungerar det om jag söker in till universitet i Danmark?...

      Anna: : Hej Edward, jag är jätteledsen att behöva svara så här:vi har inga egna experter på studier utomlands, utanför Sverige, tyvärr. Vi kan hjälpa dig... Läs hela svaret
    • Viktoria

      Studera konst i Köpenhamn under 1 år?

      Hej, Jag är en 17 årig tjej som till hösten ska börja mitt andra år på gymnasiet. Jag har funderat över vad jag vill göra efter gymnasiet och har kommit fram till att jag vill studera i Köpenhamn för att jag är kär i staden. Jag vill, istället för att ta ett sabbatsår, studera konst/design...

      Lena: : Hejsan, kul att du hittat lite olika mål och yrken som du vill satsa på! Jag föreslår att du går in på lite olika länkar och kollar om du hittar skolor i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga