Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'intressetest' (10 st.)

    • Malin

      Tips på gruppvägledningsövningar för studievägledare?

      Hej! Jag studerar själv till studie- och yrkesvägledare och gör just nu min praktik hos en underleverantör till Arbetsförmedlingen där man arbetar med karriärvägledning. Jag har tänkt hålla i en gruppvägledning för personalen...

      Anna: : Hej!Förslag på övningar till gruppvägledning:Övning 1: Goda egenskaperUppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av... Läs hela svaret
    • Kajsa

      Hur ska jag veta vad jag vill göra?

      Hej! Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vad jag vill läsa till. Jag är intresserad av konst, illustration och design, men även av läraryrket och tom arkeologi. Jag kan inte bestämma mig känns det som. Har ni några tips på...

      Anna: : Hej Kajsa,att skaffa sig mer livs- och arbetslivserfarenhet brukar hjälpa till att bestämma sig ang.framtida yrkesval.Du får gärna kika på många yrken på www.framtid.se - där... Läs hela svaret
    • Marina

      Vilka yrken passar om?

      Som rubriken lyder "Vilka yrken passar om...?" en person styrs mest av hårda fakta och logiska argument, är allmänbildad, har oftast koll på detaljer och ställer lika höga krav på andra som på sig själv, är organiserad och är hen som frågar efter ordentliga källhänvisningar till...

      Daniel: : Hej Marina, det är mycket som "ska in" för att kunna med någon större säkerhet ge råd om vilka yrken som passar... Personlighet är viktig, mycket viktig! Men även andra saker är också... Läs hela svaret
    • Amal

      Ingen drömjobb, vet inte vad jag är bra på/ vill! Hjälp?

      Hej! Jag behöver hjälp med att välja karriär! Jag är färdig med gymnasiet förra året och jag är undersköterska, det senaste året har jag jobbat i sjukhuset, demensboende och förskola och jag känner att inget av de passar mig näst, jag har ingen drömjobb och jag vet inte vad jag vill jobba med,...

      Anna: : Hej Amal; boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Då kan ni sitta och diskutera din situation och ni kan träffas... Läs hela svaret
    • Jelena

      Test för att välja yrke?

      Hej, jag har en fråga om tester för att välja yrke - det finns ju en del: personlighetstester, intressetester mm. men kan man lita på resultat? Jag har gjort några olika tester, svarar ärligt men får väldigt olika svar. ??? Kan ni rekommendera någon bra, pålitlig test? Mvh Jelena

      SYV-besökare: : Hej Jelena, man kan inte blint lita på någon test. Detta pga även om man svarar ärligt, så kanske man inte har så bra självkännedom som de som konstruerade testet förväntar sig.... Läs hela svaret
    • Julia

      Jag har snart tagit studenten, men vill helt byta yrke?

      Jag tar studenten nu till sommaren på ett program där jag känner att det inte är det jag vill jobba med. Jag söker runt, försöker tänka efter men kommer aldrig fram till vad de är jag vill göra/jobba som. Jag skulle kunna börja plugga något annat efter studenten om jag kommer på vad. Men när jag...

      Mikael: : Hej Julia, du är ung och har många olika möjligheter och det är klart att det kan vara svårt att komma på vad man vill jobba som i "hela sitt liv" - ? :) Men... Läs hela svaret
    • Oscar

      Vet inte vad jag ska gå?

      Jag har inte en aning vad jag ska välja men är intresserad av ekonomi, natur, teknik och bygg och anläggning. Vad finns det några för och nackdelar med dessa program, har även svårt med vilken skola men det löser sig, just nu vill jag bara kunna välja rätt linje Mvh Oscar

      Mikael: : Hej Oscar, börja med att göra test på GymnasieGuiden.se>> och se vad dator väljer för program för dig! :) Läs sedan om Teknikprogrammet>>, Industritekniska programmet>>, Bygg-... Läs hela svaret
    • elev

      Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?

      Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!

      Mikael: : Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
    • Ivan

      Vilken linje med mediainriktning?

      Hej! Jag är en kille i Stockholm som går i 9:an och ska söka gymnasie snart. Min poäng ligger på ca. 245, jag siktar dock på att höja den till iaf 150 under den sista terminen. Jag har knappt nån aning om vad jag i framtiden vill jobba med och siktar därför på att välja en så bred linje som...

      Milla : : Hej Ivan! Du verkar ha ganska bra koll på olika utbildningar som finns på gymnasiet! Har du gjort någon intressetest? På GymnasieGuiden finns ett bra test, gör det - och se vad "dator... Läs hela svaret
    • evelina

      Gymnasieval????

      Jag har ingen aning vad jag vill göra med mitt liv! Hur ska jag kunna välja gymnasium då?

      Julia: : Hej Evelina! Börja med att läsa det här: http://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval Sedan kan du göra test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och läsa om olika yrken på www.framtid.se Kika också på info om olika program... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga