Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32185 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'studielån' (8 st.)
-
Hur mycket kan jag få som studiemedel om jag pluggar till veterinär?
Hej jag är en elev som går andra året på gymnasiet och jag vill bli veterinär. Min plan är att gå klart natur och sedan ansöka om plats på SLU. Jag bor inte i Uppsala så jag kommer behöva hyra studentlägenhet och jag har ingen...
Hej Angela!om utlandsstudier med studiemedel var god läs på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.När man studerar med studiemedel i Sverige... Läs hela svaret -
Måste jag betala CSN-lån direkt efter avslutad utbildning?
Min tanke är att jag ska studera ryska grundkurs på höstterminen och rysk fortsättningskurs på vårterminen. Direkt efter sommaren planerar jag att studera matematik. Min fråga är om jag måste betala tillbaka CSN-lånet för mina ryskastudier under tiden som jag studerar matematik.
Hej A,På csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html#h-Narborjarjagbetalatillbaka läser man följande: "Du behöver börja betala tillbaka studielån... Läs hela svaret -
Polis och juridik-utbildning - samtidigt?
Hej! Jag vill bli polis och läsa juridikutbildningen. Det jag undrar är om det finns något bra sätt att förkorta studietiden, och slå ihop utbildningarna på något sätt. Eftersom juridik tar 4 år och polis 2,5 år, så blir det 6,5 år studier, vilket blir väldigt lång tid och väldigt mycket...
Hej My!om du med "juridik-utbildningen" menar juristprogrammet, så är det på 4.5 år - se exempel: Juristprogrammet på GU.Som svar på din fråga, så känner jag... Läs hela svaret -
Spelar det någon roll vilket anseende högskolan har?
Jag har bestämt mig för att i vår studera till ekonom. Jag ska läsa in Matte 3b på komvux under hösten för att bli behörig. Jag har tänkt att läsa kursen på distans, men det kanske är smartare att läsa den på plats så jag har en mattelärare att fråga när jag behöver hjälp då jag har svårt för...
Hej Vanessa,ang. på vilket sätt det är bättre /för dig/ att läsa matematik 3b, så har du säkert rätt - om du har svårt för matten, att det är... Läs hela svaret -
Vet inte vad jag vill studera, hjälp behövs?
Hej, Jag har kommit in i Stockholms universitet och Örebros universitet inom ekonomiprogrammet men själv är jag en sportig tjej. Spelat basket hela mitt liv och vill/ville bli sjukgymnast. Jag har bott I London mer än 2 år snart. Grejen är att jag kom in i London också, kunde studera sport...
Hej Anna, de flesta studerande på eftergymnasial nivå tar lån. Annars skulle de inte kunna försörja sig. Ännu ett alternativ är att du jobbar i några år och... Läs hela svaret -
Komma in i ämneslärarprogram genom reell kompetens, har jag en chans?
Vill bli historielärare på gymnasienivå. Jag har 1750 gymnasiepoäng vilket inte täcker minimum, har dock bra betyg i grundämnen som krävs. Matte A, Svenska A+B, Engelska A+B+C samt Historia A, Samhäll A och Natur A - de viktiga. Förutom dessa har jag vissa specialämnen som hjälper med just...
Hej David, det är ofarligt att söka plats på en utbildning. Det är först om du blir Antagen, som du måste ta ställning till om du ska behöva... Läs hela svaret -
Ämneslärare- framtidsprognos, studielån och lön?
Hej SYV! Jag står nu i valet och kvalet om jag ska börja studera till hösten. Isåfall lutar det åt att läsa till ämneslärare mot gymnasiet med Svenska som första ämne och eventuellt historia som andra ämne. Hur ser prognoserna ut för framtidens arbetsmarknad? (och hur vet jag att det är detta...
Hej CIara, du som giIIar svenska språket - kika gärna på Språkyrken>> -
Gymnasium utomlands ?
Hej! om man har gått i gymnasiet 1 år och vill läsa utomlands. Funkar det och isåfall hur ? Jag skulle gärna vilja gå i high school i USA. Går man in med betyg eller kan man bara ansöka sig ditt? Och hur är det med studielån då?
Hej, Gamze! Du ställde en fråga som vi på Fråga SYV har jättesvårt att svara på. Det kostar ju att ge undervisning (lärarlöner, skollokaler, administration - allt detta kostar pengar)... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga