Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'npf' (5 st.)

    • Etoile

      Arbetsplatser som generellt fungerar bra för en person med npf ?

      Jag undrar vilka yrken / arbetsplatser som har ett lägre arbetstempo och som inte är ett ensamarbete? Har en npf-diagnos och en stress-diagnos efter två svåra trauman. Arbetar i dag i ett yrke och på en arbetsplats med mycket hög stress, tempot gör att...

      Milla : : Hej!Jag förstår att du behöver hitta ett yrke och en arbetsplats som passar din situation men det kan tyvärr bli svårt att hitta ett yrke och arbetsplats som... Läs hela svaret
    • Kicki

      Vilken skola i Nacka (m omnejd) vid ADHD och svår dyslexi?

      Vilka gymnasieskolor i Nacka med omnejd är bra eller mindre bra om ungdomen har ADHD och svår dyslexi (skapar ångest och depression) och där skolan således är väldigt väldigt tuff att klara av? FÖRSTÅELSE, anpassningar och mycket extra stöd är av yttersta vikt! Betygen är inte så höga så där...

      SYV-besökare: : Hej Kicki!om eleven behöver gå på en NPF-anpassad utbildning, så är det bäst för eleven att göra det. I en "vanlig gymnasieskola" är det stora klasser och eleverna förväntas ta mycket eget ansvar och klara mycket själva.
    • Mio

      Hur väljer jag vad jag ska plugga?

      Hej! Jag heter Mio och går tredje året på Rytmus i Sickla. Det börjar bli dags att veta vad jag ska göra efter gymnasiet, men jag har för många val och vet inte vad jag ska välja. Just nu går jag musik på gymnasiet, och både musik...

      Mikael: : Hej Mio! Jag ska samråda med kollegorna och vi ska återkomma med ännu ett svar men just nu vill jag försäkra dig om att du är ute i god tid: ansökan till utbildningar som börjar i... Läs hela svaret
    • Undersköterska

      Vad passar mig att plugga vidare till?

      Jag är en tjej på 19 år och har nyligen blivit en undersköterska och jag funderar nu på att plugga vidare. Jag vet inte helt vad jag vill bli men det som intresserar mig mest inom vården är att hjälpa människor med psykiska problem och...

      Anna: : Hej Bella!Jag tycker att Mikaels förslag på yrket Specialistundersköterska inriktning NPF. Utbildning ges inom yrkeshögskola. Medellönen ligger på strax under 30.000 kr/månaden.Inom... Läs hela svaret
    • Charlie

      Komvux för personer med NPF?

      Hej, jag undrar vilka komvux i Stockholmsområdet som har specialanpassade utbildningar för personer med neuropsykiatriska funktionshinder, eller mer specifikt för personer med autismspektrumstörning.

      Julia: : Hej Charlie! Komvux är det i den kommunen i vilken man är folkbokförd i, som man söker till - inte inom "Stockholmsområdet". Sedan kan kommunen köpa utbildning på komvux i en annan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga