Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'geologi' (5 st.)

    • lowe

      utbildningar för paleontologi?

      Hej! Har väldigt länge velat bli paleontolog då jag är intresserat i dinosaurier och allt annat som levde förr i tiden. Vad är det för utbildningar som behövs för att bli det? Försöker hitta men har svårt att orientera mig och...

      Milla : : Hej,det vi vet om yrket Paleontolog inkl.vilken utbildning som krävs, berättar vi på Framtid.se/yrke/paleontologRekommenderad utbildning är kandidatprogrammet i geologi och sedan påbyggnadsutbildning,... Läs hela svaret
    • Eloise

      Geologutbildningar?

      Hej! Jag går 2:an på gymnasiet och jag undrar egentligen hur utbudet för geolog utbildningar ser ut. Jag söker helst en 5 årig masterutbildning med inriktning på t.ex. naturgeografi/bergarter. Undrar även om en sådan utbildning kan ske med ett...

      Mikael: : Om du kommer söka till högskolestudier till hösten 2021, ska du kunna se hela utbudet från mars 2021. Utb.utbud kan förändras. De utb vi hittar idag kanske inte finns när det blir dags för dig att... Läs hela svaret
    • Maya

      Ingen gymnasieutbildning, 18 år, vilken väg till geologi i högskola?

      Hej! Jag är en 18 årig tjej som inte gått någon gymnasieutbildning, har lätt för att lära mig och all motivation som krävs för att uppfylla mina studier. Brukade vara topp elev tills jag fick hälsoproblem och ett extremt rörigt...

      Daniel: : Hej Maya, du kan Ansöka överallt - till gymnasiet och till många olika folkhögskolor. Att ansöka betyder inte att man blir Antagen, tyvärr. Skulle det bli... Läs hela svaret
    • Hanna

      Läsa fristående kurser på högskola?

      Hej! Jag skulle vilja läsa kandidatprogrammet i Geovetenskap på Stockholms universitet, men då utbildningen startar VT2019 och jag vill börja läsa till hösten har jag funderat på att endast söka fristående kurser och lägga ihop till en kandidatexamen i slutändan. Jag har läst att kurserna som...

      Daniel: : Hej Linnea,det är mycket bekvämare att söka till Program. Med fristående kurser söker du till varje termin och det kan bli "stopp" då kanske du inte kommer på "nästa kurs".... Läs hela svaret
    • Yosef

      Gymnasiebetyg och Arkeolog?

      Hejsan! Jag har som många andra nyligen börjat gymnasiet. Jag gick ut med 255 poäng och valde Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap och Samhälle. Det jag undrar över är mina betyg. Min fråga är ifall lärare kollar på mina betyg från högstadiet eller inte? Ifall de gör det då...

      Anna: : Hej Yosef, det är dina KUNSKAPER som du har med dig från GrundskoIan som kommer att märkas. Gymnasiet är som att börja på nytt, men dina erfarenheter och dina kunskaper från grundskoIan har du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga