Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 's' (9 st.)

    • Trang

      Språk introduktion?

      Hej! Jag har fråga e som jag har bott i Sverige på 10 månader. Jag tror att min svenska e inte bra så jag vill ha Språkintroduktion nästa år, kan jag? Vad behöver jag om jag vill gå till Språkintroduktion? Och kan jag använda min vietnams betyg när jag gå till nationella program? Jag har också...

      Anna: : Hejsan, Trang!Du får gärna ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på din skola.För ge rätt svar på vilken utbildning som passar just dig, måste man veta väldigt mycket om din situation,... Läs hela svaret
    • Ung

      Hur blir man spanska lärare, inriktning mot skolår 7-9?

      Hej! Trots att jag fortfarande går i nian, planlägger jag redan min framtida utbildning genom att fundera på följande: Hur blir man spanska lärare, inriktning mot skolår 7-9? Språk har alltid varit intresseväckande för mig och därför funde rar jag på att bli språklärare i två ämnen -...

      Anna: : Hej Ung,det är mycket bra att du är ute i god tid och att du vill bli lärare! Som lärarutbildningssystemet är uppbyggt i Sverige idag, så finns det 2 "huvudspår";... Läs hela svaret
    • Jesper

      Intyg från folkhögskola sammanfogat med betygsdokument = slutbetyg?

      Hej, Jag blir inte klok på det här med slutbetyg och hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut det. Jag har ett samlat betygsdokument utfärdat 2005-06-10 med totalt 2050 poäng. Utöver detta har jag läst Samhällskunskap A samt Engelska B på MKFC Stockholms Folkhögskola, utfärdat...

      Anna: : Hej Jesper! Jag har ringt och pratat med en expert på Universitet- och högskolerådet och fick följande svar: beroende på exakt hur dokumentet som du fick på... Läs hela svaret
    • Peter

      Kan man som behörig läsa på IM?

      Hej, jag är själv Studie- och yrkesvägledare men vill få hjälp med att hitta svar på frågan: kan (eller rättare sagt - får :) en behörig elev läsa på IM? Vad krävs för det? Tacksam på förhand! Peter

      Anna: : Hej Peter! Jo, man får som behörig läsa på IM, Individuellt alternativ, men inte som regel, men som Undantag. Enligt skollagens 11 § ( i 17 kapitel) andra stycke ges det utrymme för behöriga elever att även kunna antas... Läs hela svaret
    • Chamsollah

      Bästa sättet att disponera poäng från det individuella valet?

      Hej! Jag kommer att välja ekonomiprogrammet men gillar SO ämnena väldigt mycket och vill förlora så få av dem som möjligt under gymnasiet. Så vilka kurser ska jag välja av mina 400 poäng individuellt val för att kunna få både en Sam/Sam prägel på ekonomiprogrammet men också bra meritpoäng...

      Mikael: : Hej, SO ämnena ger tyvärr inga meritpoäng! Vad är viktigare för dig: att läsa SO eller att få meritpoäng ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • Linn

      Utomlands efter gymnasiet?

      Hej! Jag undrar vilken gymnasieutbildning är smartast att välja om man vill plugga utomlands på universitet efter gymnasiet. Jag tänker just nu på att välja IB eller sam. IB vet jag är ett bra val om man vill utomlands men är sam det? Om jag väljer sam är det smart att välja till extra matte och...

      Liselotte: : Hej Linn, om du vill studera utomlands efter gymnasiet, är det smart att kontakta de lärosätena där du vill läsa - College eller Universitet - och få svar på exakt vad det är som de kräver. Är det ett engelskspråkig land du vill... Läs hela svaret
    • Hugo

      Stress! Samhälle samhälle eller samhälle media?

      Hej! Jag skulle helst vilja gå på Malmö borgarskola. Jag skulle vilja bli journalist/reporter i framtiden. Efter gymnasiet skulle jag vilja plugga utomlands. Kan jag få lite hjälp och reda ut mitt lilla dilemma? :)

      Lena: : Hejsan, eftersom du vill jobba inom det journalistiska området i framtiden så känns ju Sam/media som ett naturligt val. Där läser du många mediakurser som kan vara väldigt nyttiga och hur du kan utveckla ditt... Läs hela svaret
    • Jessica

      Språk är svårt vad ska jag göra?

      Hejsan, jag går samhällslinjen åk 1 och läser spanska 3. Spanskan är svår och helt ointressant finns det möjlighet att avsluta den kursen och inte läsa språk överhuvudtaget?

      Lena: : Hejsan, moderna språk ingår obligatoriskt på Samhällsvetenskapliga programmet och det går dessvärre inte att byta ut språket utan att ha särskilda skäl till att göra detta. Att läsa ett språk tar tid och man måste lägga ner... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga