Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32124 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'tenta upp' (6 st.)
-
Är det smart att göra prövning i ett ämne jag inte har i mina betyg?
Hej, Pga Corona finns det väldigt få platser för prövning och även i ett begränsat antal ämnen. Jag har läst Svenska A och B enligt gamla systemet och har nu möjlighet att tenta upp (pröva) Svenska 3, dvs en kurs som jag inte har i mina...
Hej!jag tror inte betyget i Svenska 3 kommer räknas in, oavsett hur högt betyg du får. Detta för att du är behörig till högskolestudier vad... Läs hela svaret -
Vilken kurs i nuvarande system motsvarar Franska B i gamla systemet?
Hej, Jag skulle vilja tenta upp mina gamla betyg och undrar vad några av dem motsvarar utifrån dagens benämning, tex. Franska B, Matematik A och Historia B. Om jag tentar upp dessa, kommer de att motsvara samma poängantal som när jag gick i gymnasiet, dvs. Franska B 130 p och de andra två 110...
Hej!Motsvarande kurser hittar du i Tabellen (för utbyteskomplettering). Historia B motsvarar en av de nya kurserna, vilken som av dem: his 2a eller his 2b-kultur. Kurser i... Läs hela svaret -
Ansökan Universitet?
Hej Om jag tentar upp betyg söker jag både med BI och BII då?
Hej Christopher!Om du redan innan kompletteringen är behörig, prövas du i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärdet, och samtidigt prövas i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärdet... Läs hela svaret -
F i naturkunskap men ändå få examensbevis?
Hej, Jag tar min gymnasieexamen på komvux i Humanistiska programmet inom några dagar och har godkänt i alla ämnen förutom naturkunskap 1b. Visst ör det så att jag kan ha en examen trots ett F i Naturkunskap? Jag har många utökade kurser så min fråga är. Hur kan jag göra för att få tillbaka...
Hej Sara, se Programplan för Humanistiska programmet >> och du ser att Naturkunskap 1b finns under "Gymnasiegemensamma ämnen", vilket betydet att det är det absoluta kravet att den kursen finns... Läs hela svaret -
Antagen till nytt program?
Hej, Om man studerar ett kandidstprogram men sökt till ett annat och får antagningsbesked i juli, måste man då hoppa av nuvarande program innan beskedet eller går det att göra efter man har tackat ja till den nya utbildningen?
Det går att tacka Ja till den nya utbildningen efter det att man fick beskedet, och sedan kan man hoppa av den gamla utbildningen - eller läsa båda samtidigt, om man känner att man orkar och vill. -
Kan jag ta gymnasie examen utan matematik 3b?
Gick ekonomi linjen i gymnasiet, men fick ett F, det var i matte 3b, jag undrar om jag fortfarande kan få min gymnasie examen och tenta upp matematik 3b senare, då jag tänkt börja en utbildning som inte kräver matematik 3b. men om ett år har jag tänkt bytta till en utbildning som kräver...
Det går att ta ut högskoleförberedande examen från komvux med F i matematik 3b eller utan betyg i matematik 3b, beroende på "vilket program" man tar examensbevis ifrån. Men det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga