Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram.

    Men det finns (eller kan finnas) omständigheter som har t.ex med elevens hälsa att göra - som gör att eleven inte kan läsa på heltid och det är då i samråd med läkare, psykolog, skolsköterksa, kurator, SYV och rektor - kan göras "reducerat program"-planering. Som regel, har man inte rätt till Studihjälp från CSN när man läser på deltid.

    Ett enkelt svar på din fråga är Nej, man får inte välja bort någon kurs. Men i praktiken så blir det så (pga olika omständigheter, särskilda skäl som ofta har med hälsa att göra) att några elever läser färre kurser än andra elever. Dock kan du inte på egen hand bestämma att "nej, idrott vill jag inte läsa"... det är i så fall skolk och du blir av med Studiebidraget ganska fort + att du kommer inte att uppfylla kraven för gymnasieexamen och kan inte få Examensbevis i slutet av "trean".

    Har du hälsoproblem eller andra skäl till att inte kunna läsa Idrott&hälsa 1 /eller någon annan kurs/ - gå prata med kurator, skolsköterska, SYV eller din klasslärare-mentor.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare