Paula
    Hej.
    Jag kan inte välja mellan Barn och fritid (grundskolelärare) och hantverksprogrammet (makeup och hår stylist) både kallar till mig lika mycket. Jag älskar att sminka och sitter ibland runt sminkbordet och håller både på med extrem sminkning som tex sugar-skull, monster osv och mer vardagliga sminkningar och håller även på med håret en massa. Men jag älskar också att vara runt barn, att lära dem saker och att se hur de utvecklas (praktiserade hos en grundskola och det var fantastiskt). Men jag är även orolig för om jag får jobb efter utbildningen och hur det kommer se ut senare, när jag är lite äldre. Jag har även reumatism som inte drabbar mig så mycket nu men kan göra i framtiden. En annan sak är att man måste välja hantverk redan i början av nian har jag hört och om jag väljer barn och fritid och inte har tillräckligt med poäng vad ska jag då göra? Jag vet att det finns introduktionsprogram men mina föräldrar tycker att det är bara slöseri med "värdefulla" år. Några tips?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad bra att du förbereder dig när det gäller gymnasievalet - kul att du har fler alternativ! Visst är det svårt att välja men du verkar ha kommit fram till två roliga val. Om du utifrån arbetsmarknad kan tänka dig att satsa på en utbildning så är nog lärare ett mer säkert kort än makeup-artist eller stylist - dom har en tuff arbetsmarknad. Men det hindrar ju inte att du kan odla makeup/stylist som en hobby - finns nog många roliga kurser som du kanske kan gå vid sidan om en lärarutbildning. Det kan ju vara kul att ha en hobby där man kan koppla av och syssla med vid bredvid sitt yrke - kan vara jätteviktigt!

    När det gäller din reumatism så kan frisör kanske bli tuff om din reumatism blir värre eftersom man där använder i stor utsträckning sina händer.

    Du har lite tid att fundera. Boka gärna en tid för vidare samtal om ovan med din Syv på skolan.

    Du väljer ofta efter jullovet i nian och sedan kan man ändra sig i ett omval i april/maj. Sedan är slutantagning i sommar - så det är alltid vårterminsbetyget (slutbetyget) som gäller. /Lena, Syv