Aya

    Hej! Vi ska snart ha gymnasieval och jag har svårt att välja mellan Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Jag är intresserad av både Teknik och No-ämnen. Jag vet inte vilken program jag ska välja eftersom jag är inte riktigt säker på jag jag vill bli i framtiden. Ibland tänker jag på byggingenjör, arkitektur och tekniska yrken och ibland på något med medicin. Jag har börjat tänka att välja Naturvetenskap eftersom den är bredare än Teknikprogrammet och eftersom det innehåller biologi så kan jag bli behörig till många yrken. Sedan tänker jag på att välja några av teknikens kurser i både individuellt val och programfördjupning. När jag tittade igenom kursplanen för Naturvetenskapsprogrammet på programfördjpning så var det inte många tekniska kurser. Jag undrar om programförsjupning har begränsade kurser till varje program eller kan man välja till vad man vill, t.ex. om jag väljer natur kan välja Arkitekyirkursen som inte står i programfördjupningslistan. Går det att göra så som jag tänker? Att välja natur och lägga til kurser från tekniken?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,

    du var inne på rätt spår i din fråga när du nämnde "begränsad lista" - ja, det finns en Lista på vilka kurser som får läsas som Programfördjupande och listor är olika för olika program; för NA kan du se vilka kurser som på NA för läsas som PROGRAMFÖRDJUPANDE på www.gymnasieguiden.se/program/NA/programplan
    Det är inom INDIVIDUELLT VAL som man får läsa vilka kurser som helst från de kurser som det finns praktisk möjlighet att delta i, dvs din skola måste erbjuda dem och tiden när kurserna ges måste också passa in i ditt schema, vilket det inte alltid gör... och då blir det praktisk omöjligt att delta i just de kurser och då måste eleverna välja andra kurser. :(

    Du kan alltså, om du har tur, få läsa Arkitektur-kurserna inom Individuellt val. För att öka chansen att det kan bli så, råder jag dig att i så fall söka till NA programmet på de gymnasieskolorna som, för övrigt, även erbjuder TE, inriktning Samhällsbyggande och Miljö>> /detta för att det i så fall kommer lärare finnas på gymnasieskolan i de aktuella kurser/.