Julia SYV på FrågaSYV

    hej Hugo,

    att läsa extra-kurser när man läser Högskoleförberedande gymnasieprogram kan man göra endast om rektor fattar beslut om det. De kurser som man läser "extra" kallas då för U-kurser (utökat).
    Det är inte elevens rättighet. Rektor kan säga nej utan att behöva förklara varför.
    Vänligen
    Juliasyv

    • : Okejj tack
    • Julia : Anledning varför rektor ofta säger Nej till att läsa extra-kurser är flera: för skolan är det dyrt att ge mer undervisning än skolan måste ge; för eleven finns det risk att överanstränga sig och även att inte uppnå kraven och ej få godkända betyg inte ens i obligatoriska kurser. Som gymnasieelev läser man redan utan extra-kurser på heltid (40 timmar i veckan: lektioner + hemläxor + grupparbete mm). Att lägga ännu mer tid på studierna kan innebära risk att inte ha tid/ork för annat, som också är viktigt, ex. träffa vänner, hobby, familj, sova tillräckligt mycket och annat viktigt. :)