C
    Hej,

    Jag hade till denna höst sökt till en 2 årig yh utbildning till Flygtekniker. Jag fick idag ett jobberbjudande som flygplansmontör.

    Jag känner mig vilsen och osäker på vad jag ska göra.

    Kan jag via erfarenhet som flygplansmontör få ett jobb till flygtekniker längre fram i tiden? Eller är det bättre att jag går en utbildning till Flygtekniker?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej C!
    att du sökt utbildning är jättebra, men det betyder inte per automatik att du blir Antagen. Det blir olyckligt om du tackar Nej till jobbet och sedan inte kommer in på utbildningen.
    Ett förslag jag har är att du tackar ja till jobbet och sedan, om du kommer in på utbildningen begär tjänstledigt för studier.
    Att du skulle utan utbildning till Flygtekniker få anställning som Flygtekniker (endast på din erfarenhet av att ha arbetat som flygplansmontör) kan jag inte lova dig.
    Ta en titt på annonser om Lediga jobb som flygtekniker. Det står ofta att det krävs tidigare erfarenhet av att redan ha arbetat som flygtekniker eller att man har utbildning "Flygteknikerutbildning B1". Om arbetsgivare kan anställa utan den utbildningen, kan jag inte säga. De kommer definitivt inte göra det om andra som söker samma jobb har relevant utbildning och du inte har den. Sedan om ingen med relevant utbildning söker jobbet och du kommer med flerårig erfarenhet av att ha arbetat inom rätt bransch, så kanske du skulle få anställning. Det kan inte jag säga någonting definitivt om.
    Allmänt, så är både rätt utbildning men också arbetslivserfarenhet (även om den kanske inte är exakt inom samma yrkesroll) mycket bra att ha när man söker jobb! Det är väldigt bra meriter!
    Som sagt, det blir mycket tråkigt om du skulle tacka nej till jobbet men sedan inte komma in på utbildningen. Vet du när besked om du kommer in på utbildningen kommer? Om du kunde svara till arbetsgivare Ja eller Nej samma dag som besked om utbildningsplatser kommer, skulle det kanske vara en bra lösning - men jag vet inte hur längre en arbetsgivare är villig att vänta på ditt svar.
    Du kan också börja jobba och om du sedan blir antagen till utbildningen fråga de utbildningsansvariga om de kan "boka" plats på utbildningen för dig med senare start - nästa gång utbildningen startar. Jag kan inte lova att de gör det, men du förlorar inget på att fråga om det. I annat fall så kanske du kan söka samma utbildning längre fram, under tiden du jobbar och om du har jobbat ett tag, så blir det också lättare att få Tjänstledighet för studier (fördelen här är den att du kan jobba under lovveckorna och också återgå till ditt "gamla jobb" om du inte direkt efter utbildningen får ett annat jobb). Det är en trygghet att ha anställning "i ryggen". :)
    Du kan också testa kontakta antagningen till "din" yrkeshögskoleutbildning - om du uppger vilken YH du sökte till, det finns flera olika YH-till flygtekniker - så kan vi hjälpa dig med kontaktuppgifter till rätt person att fråga om hur du "ligger till" i antagningsprocessen: kanske kan du få svar om du ligger mycket bra till eller "mindre bra", vilket kommer hjälpa dig fatta beslut om du vill tacka Ja eller Nej till jobbet som du nu blev erbjuden.