L

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet, går ekonomi och ligger långt efter då jag är sjukt skoltrött och har varit det sen ja började gymnasiet. Har jobb redan i en lokal butik så min nuvarande fundering är att hoppa skolan då jag redan har jobb och sen vill jag ändå bli militär och har de kurserna jag behöver för att kunna bli det.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vill man bli officer, då är det tre årig Högskoleutbildning man behöver genomgå, se gärna info på https://www.framtid.se/yrke/officersyrken och då behöver man gymnasiekompetens innan dess.
    Mer utbildning är bättre än minde utbildning, i princip i alla sammanhang; att du fått jobb i butik är bra, kan du jobba heltid i den butiken?
    Är du 18 år, får du själv bestämma om du går i skolan eller jobbar eller gör både och.

    FRåGA SYV kan tyvärr inte göra dig mindre skoltrött - önskar att vi kunde det! ;)

    Är du säker på att FM vill ha dig? Det är ju inte alla som får göra militärtjänst- känner personligen några ungdomar som ej fick göra militärtjänst fast de gärna velat.
    Frågar man FM,s Rekryteringslinjen, svarar de att sökande till det "militära" ska gärna ha genomfört hela gymnasiet- prata gärna med dem.

    Du går nu kanske på "fel" program?
    Kika gärna på framtid.se/yrken-inom-FM

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej L.
    Jag håller i princip med Milla SYV (du fick redan svar från henne). Vill dock påminna om att det är helt "ofarligt" att söka till år1 på ett annat program på gymnasiet; du är tillräckligt ung*** (du fyller väl inte 20 år under året 2020?) - för att kunna på nytt antas till år1 på gymnasiet.

    Om du söker till gymnasiet, på nytt, påverkar det inte dina nuvarande studier: du kan både fortsätta vara inskriven på gymnasiet eller ha hoppat av - det kommer ej spela ngn roll för din möjlighet att antas till år1 till hösen 2020; vilket program kan du söka till i så fall?
    Kika exempelvis på FT/transport där det finns möjlighet att ta körkort för diverse olika sorters fordon, vilket är ju jättebra, oavsett om du blir militär eller inte... att ha körkort för personbil och även för lastbil är ju perfekt om man jobbar inom "butik" - då ska du kunna köra varorna också, vid behov. I större butiker kan behovet finnas att köra truck. Får man busskörkort, kan man alltid skaffa sig extra-jobb eller sommarjobb som busschaufför, t.ex... så det är ju jättebra att rusta upp sig med så många olika körkort som möjligt.
    Du som i framtiden vill bli militär kan, annars, ha stor nytta av examen från Jaktgymnasiet. Om du av ngn anledning inte bli en militär, kanske du kan bli en Jaktvårdskonsulent?
    Det är synd att missa möjlighet att skaffa sig bra grund inför framtiden - den möjlighet som gymnasiet erbjuder. Vissa yrkesutbildningar som t.ex utb.till Elektriker är extremt svårt (ibland omöjligt) att få som vuxen. Och att få körkort utan att behöva bekosta det "ur egen ficka" finns endast inom gymnasieskolan, ej på ngt annat ställe.

    ____*** Det kalendeåret man fyller 20 år hör man till komvux (från 1 juli det året) och kan inte längre antas till gymnasieskola ("ungdomsgymnasiet"). På komvux är det betydligt färre förmåner, jämfört med gymnasiet: komvux-studerande har ej rätt till gratis lunch, gratis böcker eller åkkortet. Allt detta bekostar de själva. Det finns ej heller ngn automatisk rätt att få kurser = heltid eller att komma in på ngn gymnasiekurs, över huvudet taget. Med det att gymnasiet är i Sverige en frivillig skolform, så finns det inte ngn automatisk rätt att få den utbildningen.