Åsa

    Hej! Jag är 47 år gammal och har sista tiden upplevt att man blir bortvald när man söker till jobb inom vård och service där jag har utbildning och erfarenhet. Antagligen pga att man tror att yngre människor kräver lägre lön samt att arbetsgivaravgifterna är lägre för unga. Jag undrar om det är värt att läsa till Logistiker och om jag sedan får jobb, eller kommer jag även där att bli bortvald pga min ålder?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Åsa,
    Logistiker och Speditör är två av de många icke-reglerade, i Sverige, yrken. Att yrket är Icke-reglerat betyder att det ej finns strikta regler ang.vilken utbildning som krävs. Det innebär att varje arbetsgivare får fritt tycka och tänka kring vem hen vill anställa. Arbetsgivare får anställa någon som helt saknar "rätt utbildning" men som har passande arbetslivserfarenhet eller de eftertraktade personliga egenskaper, t.ex att man är mycket snabblärd och kan genom en kort introduktion eller en några-dagars kurs uppnå den kunskapsnivån som gör att man kan klara jobbet. Relevanta eftergymnasiala utbildningar finns, annars, både på högskolenivå och inom Yrkeshögskolan
    Högskoleutbildningar är ofta längre och mer teoretiska. Yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare och alltid mer praktiska och direktinriktade på arbetsmarknadens behov. Yrkeshögskola uppvisar mycket bra resultat i att ge jobb direkt efter avslutad utbildning och många ggr redan under senare del av utbildningen. Att just du kommer att få jobb kan vi inte lova dig. Utbildning är en del (en viktig del) av "problematiken" kring vem som får jobbet, men det finns även andra viktiga delar. Som du själv skriver i din fråga så finns det tyvärr exempel på diskriminering på den svenska arbetsmarknaden, bl.a kan åldersdiskriminering förekomma. Det är mycket tråkigt att det finns diskriminering men det är tyvärr så det är.
    Vad du kan göra är att skaffa dig de meriter som ökar dina chanser att få jobb, där relevant utbildning är en viktigt del. Du får gärna kika på många olika utbildningar inom logistik/spedition. Med tanke på din ålder och med vetskapen om att just yrkeshögskola ger mycket bra chanser att få jobb vill jag i första hand rekommendera just Yrkeshögskoleutbildningar; kika gärna på några exempel, snabblänkarna nedan:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditör
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    utbildning/kunskapscompaniet/logistik-och-transportledare
    utbildning/campus-varberg/logistiker
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    utbildning/ihm-business-school/e-commerce-logistiker

    Studie- och yrkesvägledare