Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "hudvård" - exakt vad vill du jobba med? Det finns ett antal hudsjukdomar och tillstånd, t.ex eksem eller allergiska reaktioner som ger hudutslag... Det finns ett antal olika yrken som på olika sätt jobbar med "hudvård", t.ex specialistläkare Dermatolog och i så fall krävs i grunden läkarexamen. Titta t.ex på en yrkesbeskrivning Vaxare - på sätt och viss är det också "hudvård" (man gör huden hårfri). Kika gärna på många yrken, t.ex Laserterapeut och även på Dietist (vad man äter kan ha stor betydelse på hur huden "mår").
    Kasta även ett öga på Liknande yrken (mot yrke Hudterapeut) - men tänk på att yrken kan likna varandra på olika sätt:

    Estetisk injicerare

    Kosmetolog

    Manikyrist och nagelterapeut

    Massör

    Medicinsk fotterapeut

    Medicinsk make up artist

    Nagelspecialist

    Sminkör, Make Up artist

    SPA-medarbetare

    SPA-terapeut

    Vad gäller utbildningar, så kan utbildningsutbud förändras ganska snabbt; en utbildning som är sökbar idag kanske ej blir sökbar någon gång i framtiden. Tips! hitta ett eller några få yrken som du vill jobba inom och se vilken utbildning som krävs eller önskas att man skaffar sig. Men du kan också titta på utbildningsutbud inom olika skolformer och förhoppningsvis hitta någon utbildning som du "fastnar för" och vill söka till. Förutom yrkeshögskola finns andra skolformer där "hud-utbildningar" kan finnas t.ex inom folkhögskola och hos privata utbildningsanordnare. Exempel på utbildningar:
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut

    Studie- och yrkesvägledare