Elin
    Vill jobba med djur (helst hundar) men vill inte bli veterinär. Vad finns det för jobb och vad ska man satsa på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ ELIN,

    Kika gärna på all de olika yrken inom Naturbruk - här>>

    Jag ser att du är 14 år och jag antar att du kanske börja åk8 eller 9 nu... därför är det i första hand gymnasial utbildning som du väljer. och sedan - eftergymnasial.

    På så lång sikt är det svårt att veta med stor säkerhet var jobben kommer att finnas, men jag råder dig läsa Naturbruk, inriktning Djur>>>, och i så fall (om du är intresserad av hundar) - profil Hund på gymnasiet och efter gymnasiet se på www.yhguiden.se - vilka Yrkeshögskoleutbildningar som kommer att finnas att söka då.

    YH beviljas med ganska kort varsel för att de följer arbetsmarknaden.

    Du kan också kika på yrken Djursjukskötare>>, det är en högskoleutbildning.

    "Hundjobben" är många - Hundförare/väktare>>

    Hundcoach>>

    Hundförare i Försvarsmakten>>

    Polishundförare>>

    Hundbeteendevetare>>

    och HundpsykoIog>>

    Som sagt, är det svårt att veta var jobben kommer att finnas om 5-6 år och på längre sikt. Du kan också komma på en bra affärsidé och bli en egenföretagare>>

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    ANNA

    P.s: exempel på passande utbildningar på gymnasiet finns t.ex på den här skolan>> som erbjuder profil Hund.

    • : Har börjat nian i år med andra ord börjar jag gymnasiet nästa år. Jag har tänkt gå på realgymnasiet inriktning hund men mina föräldrar säger bara att det inte finns några jobb inom det.
    • Anna : Man kan skapa ett eget jobb - bli egen företagare. Annars så kan man Inom de andra yrken, som t.ex poIis - bIi Hundförare. Inom tuIIen - också. UtbiIdade hundar som hjäIper synskadade och personer som Iider av svår epiIepsi kommer aIItid behövas och någon måste ju utbiIda dem. Så några jobb kommer det att finnas. Dock är det svårt att säga hur stor konkurrensen bIir om de jobben.
    • Anna : Dina föräldrar får gärna läsa mitt svar. Jag menar så här: på yrkesprogrammen läser man många "vanliga" gymnasiala kurser och eIever har också rätt att Iäsa kurser för GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Är man intresserad och motiverad, kan man också bedriva självstdier - t.ex i matte på sin fritid och lära sig hur mycket som helst /en sida som vi rekommenderar är www.matteboken.se /. Att läsa på ett högskoleförberedande program och få låga betyg - under "C" i genomsnitt, kan bLi en återvändsgränd, då man ej kommer in på de högskoleutbildningar man vill och inte har lärt sig ngt. yrke. Om man "brinner" för någonting, rekommenderar vi att satsa på det. Har man roligt och är motiverad, blir studier i alla ämnen, även matte, historia, svenska och engelska, mycket lättare. Man mår också bättre och får högre betyg. Får man med sig ngt. yrke från gymnasiet, har man många fler vaImöjIigheter efter gymnasiet.