August
    Kan jag hitta mitt meritvärde inklusive meritpoäng över gymnasiebetyg på internet utan att göra uträkningen själv?

    1 Svar

    Hej August!

    Desvärre finns det ingen hemsida som har färdiguträknade meritvärden för just dig.
    Det beror på att meritvärdet kan variera beroende på vilken utbildning som du söker.

    Den exakta uträkningen görs först när du söker en utbildning.

    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    På den sidan kan du se hur du räknar ut, oftast får du först fylla i vilka betyg du haft i respektive kurs.

    Om du vet vilken utbildning som du vill söka kan du googla utbildningens namn samt "behörighet/meritvärde" eller gå in på den specifika skolan och programmets sida, då brukar det stå vilka kurser som ger meritpoäng.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV