Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amed,
    enligt vad jag känner till så ligger det till så här:
    Efter grundutbildningen (kandidatprogrammet) i molekylärbiologi, väljer många studenter att läsa vidare på ett masterprogram. Alltså läsa i ännu 2 år och siktar sedan på att bli forskare.
    Vill du jobba som BMA, så rekommenderar jag i första hand BMA-programmet (detta för att BMA är i Sverige ett legitimationsyrke, var god läs på framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker). När man studerar till BMA, biomedicinsk analytiker, kan man antingen läsa labmedicin- eller fysiologi-inriktningen. BMA är dock ett generalistyrke, så man kommer sedan oftast kunna arbeta inom båda delarna: labmedicin- och fysiologi.

    Mina förslag: läs på utbildningarnas egna webbplatser, se om det finns studerande ambassadörer att tillfråga. Vänd dig också gärna till studievägledare som jobbar på de utbildningar som intresserar dig; de är mest insatta i detaljer kring sina utbildningar. Se också i jobbannonser/platsannonser vad arbetsgivare efterfrågar - vilken kompetens inkl.utbildning som arbetsgivare söker när de behöver anställa en ny medarbetare.

    • : okej , tack så mycket !
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!