Emy

    Jag är en student som studerar i Linnéuniversitet och ska skriva tentamen på distans. Tyvärr så finns det inga lärcentrum etc som accepterar oss som bor i Malmö. Det finns en del i Skåne nordost och Simrishamn men de accepterar endast deras folkbokförda. Undrar om det är någon som vet var jag kan skriva min tentamen på distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emy,
    jag hoppas du får tips från någon som kan lösning på ditt problem. Jag och mina kollegor, SYV-ar här på FRåGA SYV vet tyvärr inte det. Ett tips är att du frågar de ansvariga på din utbildning och ett annat är att du ansöker om att lärcentra inom pendlingsavstånd från dig gör ett undantag och låter dig skriva tenta där.
    Jag hoppas du finner lösning på problemet!
    FråGA SYV håller tummarna för dig!
    SYV ANNA

    • : Hej Anna, tack för svaret. Det är ingen lärcentra i Skåne som gör undantag och påpekar att de endast accepterar sina folkbokförda. Vad gör man om det inte finns en lärcentra i Malmö eller närheten? Tycker det är jobbigt och konstigt att det inte finns en enda lärcentra/universitet som accepterar malmöborna.
    • Anna :

      Du har bra synpunkter. På sikt kan du kämpa för att förändra situationen men på kort sikt måste du hitta en lösning som funkar för dig. Fråga t.ex på Malmö Universitet: när deras studerande skriver tentor och de ändå har tentavakter, så kanske de kan låta även dig skriva din tenta... jag kan inte lova att det går vägen, men du förlorar inget på att fråga om det. Lycka till! Eller så kanske din utbildning kan ansöka hos Malmö universitet om att du skulle skriva din tenta där?

    • : Tack för tipset ska nog kolla upp det! Undrar hur de andra distansstudenter löst detta problem..
    • Anna : du kanske kan fråga de andra distansstuderande - be om info från din skola om det.
    • A-Linnea :

      Hej! Underar hur det gick för dig Emy? Är i samma situation nu och söker en plats för att skrva tenta i Malmö.

    • Milla : Obs! Frågan ställdes och besvarades för 1,5 år sedan. Det är inte säkert att frågeställaren har samma e-postadress som då, och i så fall får hen inte meddelande om att en ny kommentar inkom.
    • LindaM : Någon som hittat ett tentamenställe i Malmö?
    • A-Linnea :

      Hej! Det verkar inte finnas ngt ställe alls i Malmö längre (förutom att man kanske frågar om Malmö Universitet kan hjälpa en). Jag skrev däremot en tenta för några veckor sedan på Lärcentrum i Trelleborg. Där kostar det 500 kr om man inte är skriven i Trelleborg. Detta tror jag är det smidigaste sättet i nuläget. Tar ca 25-30 min med buss från Södervärn Malmö.

    • LindaM : Tack, ja, jag har bokat in mig i Trelleborg, men det är ju märkligt att det inte finns ett ställe i Malmö.
    • A-Linnea : Det fanns ett ställe som erbjöd det innan, Sensus. Men då var man ändå tvungen att betala.. per timme man satt!!! tänk den extra stressen. Ja, det är lite galet att det inte finns.
    Läs alla kommentarer