Eleonore

    Jag pluggar Interdisciplinary studies med inriktning Biologi, Psykologi och Exercise Science i USA och tar examen i Maj. Jag skulle vilja veta vilka behörigheter min utbildning ger mig samt vad jag kan tillgodoräkna om jag vill plugga vidare till fysioterapeut. Var kan jag vända mig med specifika frågor kring min utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till Fysioterapeut ges i Sverige på fysioterapeutprogrammet. Den vanliga ordningen är sådan att du söker till fysioterapeutprogrammet och om du blir Antagen, ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om det finns delar av programmet som du kan "hoppa över". Förhandsbesked brukar inte ges. De utb.ansvariga har inte resurser att lägga på att bedöma meriter för personer som kanske då avstår från att söka eller som söker men inte kommer in... därför får man oftast svar att man bör söka och i fall man kommer in, och ansöker om tillgodoräknande av tidigare utbildning, det är först då som det går att få svar. De problem som finns här är bl.a att oftast ligger de kurserna som man kan "hoppa över" inte i en klump, utan är spridda under delar av flera terminer, så den sammanlagda utb.tiden blir ändå 3 år men du kommer inte ha rätt till studiemedel på heltid under alla terminer, då du kommer läsa på deltid under vissa terminer. Så, det är många ggr som man vinner rätt lite på att hoppa över någon eller några få små kurser. Det kan vara fördelaktigt att läsa hela programmet i sin helhet, även om det vore möjligt att hoppa över delar av programmet.
    För information om en "generell bedömning" av utländska utbildningar  --- se info på universitets- & högskolerådets hemsida.
    Om yrket Fysioterapeut, i Sverige - se framtid.se/yrke/fysioterapeut

    Studie- och yrkesvägledare