Jennie
    Hej! Jag är väldigt intresserad av psykologi. Jag är också väldigt intresserad av sekter, ockultism och psykologin hos en kriminell. Hur ska man gå till väga om man vill lära sig mer om detta när det är så specifikt? Det verkar så krångligt med de olika utbildningarna. Vilka yrken kan man ha som har med dessa områdena att göra?
    • SYV-besökare :

      Jag skulle tro att du skulle kunna hitta kurser/kursinslag framför allt på Samhällsvetenskapliga fakulteten (t ex kriminologi, psykologi) eller även på Humanistiska fakulteten (exempelvis religionsvetenskap, idé-och lärdomshistoria, historia, filosofi).

    • Anna :

      gå in på denna sida för att hitta kontaktuppgifter till allmänna studievägledningen på Jönköping University: https://ju.se/studera/valj-utbildning/studievagledning.html och ställ frågan till dem - det är tips vi fick från JU. Och Göteborgs universitet föreslår följande: Titta gärna på denna sida där det även finns kontaktuppgifter till studievägledare: https://socav.gu.se/utbildning/kriminologi

    • Vägledare :

      inom dina intresseområden (information i din fråga), skulle jag svara så här: Förutom yrken: psykolog och kriminolog, det finns nog tyvärr inga yrken alls som sysslar med de frågorna, förutom forskning och undervisning i religion.
      Kriminologiprogrammet erbjuds på Malmö universitet och på Örebro universitet.
      På lärosätenas webbsidor kan man ofta hitta kursplaner med litteraturlistor. Detta om du vill läsa böcker inom dina intresseområden.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag hittade några kurser på högskolenivå:
    Ockultism, satanism, new age & annan esoterism i västerländsk historia & nutid på linköpings universitet
    Ockultism och modernitet på Göteborgs Universitet
    lu.se/Religionshistoria: Ockultism, magi och hemliga sällskap
    lu.se/Ockultism: Rituell magi och radikal transformation
    och
    distanskurs: ju.se/rel.sekter & nya rel.rörelser men du måste först få examensbevis på gymnasiet innan du kan söka till högskolestudier.

    Psykolog blir man i Sverige endast genom psykologprogrammet, som är ett program på fem år och den enda variationen på det programmet som jag känner till är med inriktning mot idrottspsykologi, annars så läser man en "vanlig utbildning till psykolog" på alla de olika lärosäten. Efter utbildningen kan man genom självstudier, vidarestudier och "eget intresse" specialisera sig inom olika områden, och det borde också gå att specialisera sig inom de områden som du är intresserad av.

    Jag vet inte vilket program du läser på gymnasiet, men du får fundera över om du kan välja temat för gymnasiearbete inom det område som du ställer frågan inom nu. Du kan då också inom ditt GA undersöka vem som i Sverige kan jobba med de frågorna mer än högskolelärare (och forskare inom det aktuella kunskapsområde) som håller i de kurserna som jag länkar till ovan.

    Hej igen!
    vi fick idag svar från Lunds Universitet:
    ... det naturligtvis inte finns någon koppling mellan ockultism och kriminalitet utöver att ockultister ibland begår brott precis som alla andra människor. Som introduktion till ockultismen, skulle jag rekommendera Per Faxnelds Det ockulta sekelskiftet. Det är en populärvetenskaplig bok, men den är skriven av en expert och en bra introduktion till ämnet. Utöver detta rekommenderar jag Wouter Hanegraaffs Hermes Explains som är en utmärkt och relativt lättbegriplig introduktion till forskningsfälten ockultism/esoterism.

    Lund University, Centre for Theology and Religious Studies

    Hej igen, fick svar från Göteborgs Universitet; var god läs nedan:

                  Det kan finnas enstaka kurser som är väldigt tydligt inriktade på det intresseområde du nämner (ex ockultism) men man får tänka en bredare bas och snarare kanske krydda med kurser som är mer specialiserade - längs vägen.

    Läser man vidare uppåt i utbildningssystemet skriver man ju också uppsats/uppsatser och dem kan man rikta in på sådan man är särskilt intresserad av, lite oavsett vilket universitetsämne man skriver det inom.

    Man kan ex skriva en uppsats om kriminalitet eller ockultism inom psykologi, idé- och lärdomshistoria o.s.v. Skillnaderna mellan ämnena ligger inte i vad man skriver uppsatsen om utan hur man gör det.

    Psykologi, kriminologi, religionsvetenskap och teologi, idé- och lärdomshistoria men också historia och sociologi är exempel på relevanta, breda ämnen. Man kan också kombinera, dvs läsa flera av dessa ämnen och fördjupa sig i något av dem så att man får både bredd och djup.

    Kurser att spetsa med kan ex vara vår kurs i religionsvetenskap och teologi, RT1341 Västerländsk esoterism. Det finns också kurs på avancerad nivå RT2413 Ockultism och modernitet. Båda kurserna kräver dock att man har en viss mängd tidigare högskolestudier för behörighet. Jag nämner dem dock som exempel.

    Vänliga hälsningar
    Studievägledare
    Idé- och lärdomshistoria, Religionsvetenskap och Teologi
    Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
    Göteborgs universitet