H
    Hej!
    Jag har tidigare pluggat på komvux i Malmö för att få ett gymnasieexamen. Den första omgången valde jag 2st 10 veckors kurser, när de var över valde jag samma sak. Har alltså pluggat 100% genom hela den tiden.

    Den här gången valde jag 4 st 20 veckors kurser (så det blir 100%) då jag kände att 10 veckor för en kurs var för intensivt för mig. För att säkerställa att jag pluggar på heltid valde jag ytterligare 2st 10 veckors kurser. Så att om jag inte blir antagen till dessa 4 så kunde jag i alla fall fortsätta som förr. (Alla var 100p).

    Idag fick jag besked att jag bara blev antagen till en kurs på 20 veckor. Det här betyder alltså att jag inte ens får plugga 50%. Jag är just nu ekonomiskt beroende av mitt CSN om med detta beskedet har jag alltså inte ens rätt till CSN. Hur ska jag gå tillväga? Är väldigt ledsen och uppstressad, båda över att jag inte kommer plugga upp mina kurser så snabbt som möjligt och att jag nu lider ekonomiskt av det.
    • Julia :

      Att (på komvux) plugga 100% eller, över huvudet taget, plugga på högre nivå än Grundskola är tyvärr Ej en allmän rättighet. Jag har nu skrivit svar, var god läs nedan. Är ledsen att behöva svara att Komvux troligtvis inte har gjort ngt fel och att det är inte alls säkert att du kan få komvux att ändra beslutet. :(

    • : Tack så mycket för ditt svar! Uppskattas verkligen.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej H,
    tyvärr så måste vi hänvisa dig till Komvux i din kommun, alltså där du sökte kurserna; vi på Fråga SYV kan endast förklara att tyvärr ligger det till så här:
    studier på högre nivå än GRUNDSKOLA är inte en "allmän rättighet" i Sverige;
    man får plats på gymnasienivå "i mån av möjlighet";
    Komvux i varje kommun "hushåller" med sina resurser enligt principen: Personer med kort utbildning har företräde (detta enligt bestämmelser i Vuxenutbildningsförordningen); det är mycket möjligt att du tidigare sågs som "person med kort tidigare utbildning" men nu, när du har läst en del så är du inte längre det... och de som har kortare utbildningsbakgrund fick plats före dig.
    Eller så fick komvux mindre ekonomiska resurser; komvux "köper" utbildningsplatserna (lärare och övrig personal måste ju få betalt för sitt arbete); när pengarna i budgeten är slut, då kan inte komvux köpa fler utbildnigsplatser och måste vänta på att nya pengar kommer in; och det är till nästa termin eller till nästa utbildningsstart som nya pengar borde komma in - men då är det återigen "kortutbildade först" och så kanske det blir sedan plats även för dem som inte ses som "kortutbildade".

    Att studera på Komvux är inte ett sätt att just FÖRSÖRJA SIG PÅ. Tyvärr måste vi svara så här... för att det är det som gäller. Man ska alltså inte studera för att ha försörjning... utan man studerar för att uppnå vissa mål: få betyg eller kunna få jobb efter sin utbildning. Det är mycket möjligt att du har tydliga mål med din utbildning; och jag förstår också att du har utgifter och måste ha inkomst. Men jag vet att argumentet "jag måste få plats på fler kurser för att jag annars inte kan försörja mig" inte "biter" på komvux-personal; detta för att de har en viss budget och de är tvungna att prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund"; att man t.ex är Arbetslös, eller behöver få försörjning genom sina studier - är inte några argument som komvux får ta hänsyn till... tyvärr.

    Du kan absolut prata med komvux i din kommun. Om du läser mot examensbevis - säg att du vill snarast uppnå kraven och kunna få ut ditt examensbevis, är mitt råd... det är bättre argument för komvux men jag kan inte lova att det blir ngn ändring i komvux-beslut (för att om pengarna är slut, då är de slut). Du kan då be om att få stå i RESERV, om de som fick platser  på kurserna hoppar av ... men jag tror inte det är din rättighet att ställas i Reserv, och så är det inte säkert att få komma in på kurserna från reserv heller... tyvärr. :(

    Om du nu är Antagen till en 100poängs kurs som går på 20 veckor, är det 25% av studietakt. Man kan få halva studiemedel om man läser minst 50%, alltså du behöver ännu en lika stor kurs till för att uppnå 50% av studietakt (och då kan du ha rätt till Halva studiemedel).
    Fundera på ett annan sätt att försörja dig på - sök jobb, t.ex. Jag vet inte om du har rätt till A-kassa ... Om du har rätt till A-kassa, glöm inte att fråga din a-kassa om lov att studera innan du påbörjar dina studier.

    Sedan är det också så att CSN begränsar antal veckor med studiemedel. På Eftergymnasial nivå är det max 6 år (12 terminer) som man kan få studiemedel på.

    På gymnasial nivå - finns det inte ngt fast antal veckor som skulle gälla för alla, utan CSN sätter upp begränsingar utifrån vilken bakgrund personen har: om man aldrig läst på gymnasial nivå får man betydligt fler veckor "tilldelade", jämfört med de som redan har fullständig gymnasiekompetens.