Ali

    Ber om hjälp!!!! Gjorde prövning i matte 1b i Göteborg. Skrev 54 poäng varav 9 poäng på A nivå och 22 på C nivå. På den muntliga fick jag bara godkänd( läraren sa att det kommer absolut inte på verka ditt betyg då de e som en laboration). Till slut betyget blev C. Hur kommer det sig att jag får C? enligt matrisen räcker det att få ung 62 poäng varav 11 poäng på A nivå för att få betyget A.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,
    SYV sätter inte betyg; vi har inte utbildning eller erfarenhet i betygssättningen. Det är Lärarens kompetens. Vi kan därför tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, över huvudet taget.

    Det jag som SYV kan säga är endast att
    i fall du har flera betyg i samma kurs, då är det högre betyg som gäller. Ang.matte - om du söker till högskola i Sverige, så räknar Antagning.se in betyget i matte 1a, om du har högre betyg i matte 1a, än betyget i matte 1b eller 2c som finns i ditt examensbevis.
    Alltså, du kan nästa gång göra prövning i matte 1a och det är en kurs i vilken det är lättare att få högre betyg. Detta för att matte 1a är en lite "lättare" kurs men ändå motsvarande 1b och 1c.

    Vänligen
    L.

    Liselotte