emma
    Hej!
    Har precis klarat matematik 3b med ett E, innan dess klarade jag matematik 2b med ett C (båda på komvux). Min snitt var 17,96 som sedan blev 18.49 när de la in matematik 2b kursens poäng. När jag kollar mina poäng nu efter att jag har klarat matematik 3b så har de sänkt mitt snitt till 18.25. Hur kommer det sig? ska inte mitt höjas?. En annan fråga, om man söker ett program som inte kräver matematik 3b, alltså kräver matematik 2b, borde man inte då få 0.5 extra i merit? (har ej fått det).

    tacksam för svar!
    • Anna : Jag antar att du har Examensbevis, och inte Slutbetyg. 22-år gammal är man för ung för att kunnat gå ut gymnasiet år 2013 eller tidigare, då eleverna fick Slutbetyg. Från 2014 får avgångselever på gymnasiet Examensbevis. Olika regler gäller för Slutbetyg och för Examensbevis; därför är det viktigt att veta vilket dokument du har.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    man ska göra skillnad på Jämföresletal och Meritvärde.
    Om man har "noll" meritpoäng, blir Jmt=Meritvärde
    men om man har meritpoäng, då blir Meritvärde Högre än Jmf.

    Om du anser att Antagning.se gjorde fel, får du hemskt gärna kontakta dem - tel.nr 0771-550720 och tel.tid på vardagar kl.9-16.

    Personligen, har jag inte varit med om att Antagning.se har räknat fel. De är mycket kunniga och mycket noga.

    Det är inte alla högskoleutbildningar i Sverige som accepterar meritpoängen - de privata högskolorna gör "lite som de vill", ex. HHS i sthm och Chalmers i Gbg.
    Men till de flesta svenska högskoleutbildningar gäller att godkänt betyg i matematik 3 ger + 0.5 i merit (men inte om man redan har max i merit; max är 2,5 och ingen kan få fler meritpoäng).

    För dig med Examensbevis (andra regler kan gälla för personer med äldre betyg, som t.ex Slutbetyget) gäller:
    Om du redan innan komplettering är Behörig till den högskoleutbildningen du söker, räknas inte de nya kurserna du läser i andra fall än
    - om de ger meritpoäng.
    Alltså, om du t.ex söker till sjuksköterskeprogrammet då räcker det med matematik2; du behöver inte matematik 3, men om du kan få meritpoäng för matte 3 (alltså, om du inte redan har max i merit) - då räknas både betyget i matte 3 + 0.5 i merit.

    Om du t.ex söker Fastighetsmäklarprogrammet eller Ekonomiprogram, där matte 3 krävs för behörighet - då räknas matte 3 betyget in men du får inga meritpoäng för den kursen.

    Du får Olika meritvärden, om du söker olika utbildningar med Olika särskilda behörighetskraven.

    Du får gärna förklara vilka utbildningar du söker; om de utbildningar har samma Särskild behörighet (eller olika) och hur många meritpoäng du redan har.