Sheila
    Hej! Jag har två viktiga frågor som jag undrar över. Den första gäller samhällsplanerar programmet. Det är så at jag har ansökt till både Stockholms universitet och Örebros för att läsa just samhällsplanerar programmet men jag kan inte bli antagen till Stockholms uni märker jag nu då jag inte är behörig i matte 3. Men trots att jag ej har matte 3 har jag blivit behörig till samma program på Örebros universitet och jag förstår inte anledningen till detta, dvs varför ena kräver matte 3 och ena inte? Är det då någon skillnad på utbildningarna på dessa två olika universitet när det gäller kvalitet och så? Dvs innebär det att samma program på Stockholm uni är bättre och leder till bättre jobb eller flera jobbmöjligheter efteråt på grund av att den även kräver matte 3?

    Jag har även en fråga angående antagningen. Det är så att jag har ansökt till juridik programmet i första hand på alla de uni som har programmet och samhällsplanerar programmet som sista val och nu är jag väldig orolig för att det ska bli så att jag kommer in som reserv på juridik programmet någonstans men bli intagen på samhällsplanerar programmet. Om detta sker, innebär det då att min reservplats på juridik programmet tas bort? Det vill jag ju inte då jag helst av allt vill läsa just juridik och jag fick rätt högt på hp provet nu senast så jag har en chans att komma in som reserv. Så jag vet inte om det här innebär att jag förlorar min reservplats på juridik programmet isåfall ifall jag kommer in på samhällsplanerar programmet?

    Med vänliga hälsningar Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila,

    jag svarar på din andra fråga först. Frågor om den "praktiska antagningen" till högskoleutbildningar i Sverige är det bättre att ställa till Antagning.se för att det är de som genomför antagningen. Det vi vet är det som Antagning.se har meddelat oss och det är att de ber dig välja max 210 högskolepoäng /motsvarar 7 stycken heltidsutbildningar/ som du kan stå i Reserv samtidigt som du blir Antagen till ännu en utbildning. Det är i alla fall det som de har förklarat för oss från Antagning.se. Bevaka "mina sidor" på www.antagning.se på din inloggning; missa inte om du får meddelande från Antagning.se och läs noga det de meddelar dig om; blir det sedan så att du är osäker kan du alltid ringa till Antagning.se som har tel.tid 9-16 på vardagar och tel.nr är 0771-550 720 - och, som sagt, är det bäst att få svar direkt från dem som gör antagning. För att, oavsett vad någon annan säger till dig, så blir det änså så som Antagning.se bestämmer.

    ***

    Din andra (eller rättare sagt Första :) fråga handlar om behörighet till Samhällsplanerarprogrammet. Du har rätt, det är olika behörighetskrav. En möjlig förklaring är att sammansättning av kurser i programmet är inte identisk på olika högskolor/universitet. Vilken utbildning är "bättre" eller "sämre" är omöjligt att säga. I Örebro brukar de ha en "praktikkurs" i Samhällsplanerarprogrammet, vilket gör det möjligt att få kontakter inom arbetslivet och lättare få jobb. Om du kommer in i Örebro men inte på någon annan utbildning, skulle jag i så fall råda dig att tacka Ja till din utbildningsplats. Du kan senare läsa upp matte 3 (t.ex på distans eller genom självstudier + prövning) och ansöka om att byta inför termin 3 t.ex - dvs in i andra året på programmet i Stockholm.

    Alternativt kan du på nytt söka till programmet i Sthm och om du kommer in, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" pga du redan ska kunna visa upp godkända högskolekurser från programmet i Örebro.

    Men vi håller tummarna för att du kommer in på den utb., som du helst vill komma in på dvs in på juristprogrammet!

    bästa hälsningar

    ANNA