Gabriel

    Jag går andra året på gymnasiet och har hamlat i en ganska svår situation då jag är missnöjd med ett av mina individuella val. Jag vill byta till en kurs som börjar i år tre, men har förstått att det inte är möjligt då jag redan har påbörjat kursen jag är missnöjd med, vilket betyder att jag måste få betyg i det.


    Min första fråga är därför varför måste man få betyg i en kurs man har börjat om det tekniskt sett finns möjlighet att byta till en ny som ger lika mycket meritpoäng?


    Att be om utökat program löser tyvärr inte mitt problem, då det är kursen jag nuvarande läser som ställer till det för mig. Kursen tar upp för mycket av min tid då jag har presentationsångest och kursen innebär att regelbundet hålla tal, vilket uppenbarligen inte är en speciellt bra kombo. Den påverkar därför mina andra kurser då jag prioriterar att plugga in mina tal över andra ämnen.


    Min andra fråga är därför om det finns någon lösning på mitt dilemma som inte påverkar mina meritpoäng negativt? För närvarande känns det nämligen ganska hopplöst...

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gabriel,

    Jag förstår att du upplever din situation som svår och som du även kallar den för "en hopplös" situation.
    Vi på fråga SYV kan endast ge Generella svar om vad dina Rättigheter som elev är; och vad din skola kan respektive inte kan hjälpa dig med. Många ggr är det rektor på gymnasiet som bestämmer (inom vissa ramar) och ofta gör inte rektor Undantag, även om det, teoretiskt sett, skulle vara möjligt. Jag ska försöka förklara så gott jag kan.

    Lärare sätter betyg om de har "underlag för att sätta betyg"
    Det är så att lärare bör sätta betyg om de känner att de har "underlag" för att sätta betyg. Det är inte någon exakt vetenskap. Det är lärarens kompetens att avgöra om "underlag" finns eller inte.
    Det som är vanligt - att när ca hälften av kursen har gått och eleven ej har hoppat av, då finns det underlag för att sätta betyg.

    Om att ha prestationsångest inför hålla tal
    Det är i många olika situationer bra att kunna "hålla tal". Inom många yrken är man mer eller mindre tvungen att "hålla tal". Dina möjligheter på arbetsmarknaden blir mycket begränsade om du ej kan hålla tal när det behövs. Vi råder därför att försöka överkomma det hindret och försöka lära sig att hålla tal. Du blir med stor sannolikhet mycket glad om du gör ett försök och blir bättre på att hålla tal. Du kanske inte blir världens bästa talare, men "övning ger färdighet" och det som vi gör ofta, gör vi ofta bra! - säger talesätt/ordspråk och jag tror personligen att det är sant.

    Om att hoppa av en kurs som man läste i 1,5 termin och ersätta den med en annan kurs
    Det är, teoretiskt sett, inte förbjudet att göra så som du önskar. Dock är det dyrt och besvärligt för skolorna om eleverna ska börja "hoppa runt" och testa olika kurser och hoppa av dem och vilja börja nya kurser ... det blir en ohållbar situation om många elever gör så. Då är det ingen som vet vem som går vilken kurs till slut... då man hoppar av och börjar nytt och så vidare... Nu överdriver jag, men jag tror du förstår "poängen". Och om du får, då borde alla andra elever på din skola också få byta minst en kurs som de nästan har läst färdigt och vill läsa en ny kurs i stället; på så sätt ska varje elev ha "rätt" till minst fem veckors extra-undervisning "per skalle" - multiplicera och räkna fram hur många extra lärartimmar det blir. Det är lärarbrist. Skolpersonal är redan överhopade med jobb. Eftersom gymnasieskolans uppgift är att ge eleven möjlighet att Läsa kurser som leder till Examensbevis, men ej ingår det att ta ansvar för att eleven ex. ej gillar en viss kurs och vill byta... då är det upp till rektor att besluta om att du får eller inte byta kurs så som du önskar.
    Om du själv var rektor och du hade jättesvårt att hitta behöriga lärare /det är lärarbrist ju tyvärr../ och hade en miljon saker som du Måste göra (för att det är "lag på det") och så kommer det elever med diverse olika önskemål, där de ber om ngt. som inte ingår i elevernas rättigheter, då skulle du troligitvis också säga Nej, det får du inte.

    Som sagt, jag förstår hur du tänker och om jag vore i "dina skor" skulle jag också velat byta; men jag tror uppriktigt att det är bra att försöka överkomma svårigheter i att hålla tal /och det är lättare att överkomma när man är ung/ + att jag kan inte tvinga din rektor att göra undantag. Jag blir glad om din rektor gör undantaget men jag förstår om hen ej gör det ... jag förklarade varför rektorer ogärna gör undantag (ovan).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar och lycka till!

    Peter syv

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag håller med det som Peter svarar. 
    Jag vill dock skickar några länkar till >>info om Meritpoäng /Extrapoäng/ för dig som läser mot Examensbevis och info om Kraven för examensbevis>>.

    Meritpoäng är extrapoäng /det är inte alla elever som har meritpoöng/. 
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpongen /om man har några/; om man ej har meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetal.

    För att uppnå kraven för examensbevis finns det ett antal Olika punkter; en av dem är Volum /antal betygsatta gymnasiala poäng + inom det antalet även Godkända poäng/.

    Det är alltså absolut Inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Man kan komma in på högskola/universitet även om man har "noll" meritpoäng.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv

    Frågor och svar taggade med 'stora & små kurser' (3 st.)

    • Aisa

      två 50 poängs kurser VS en 100 poängs kurs?

      Hej! Det är så att jag inte är säker på mitt val inför 3:an. Jag läser Natur/Natur och ska börja i 3:an. Jag har valt Bild och form 1b och kriminologi. Bild valde jag för att jag behöver få så bra betyg som möjligt och kriminologin valde jag eftersom det verkade intressant. Men jag är liten...

      Julia: : Hej Aisa,det stämmer att högre betyg kommer ge dig högre jämförelsetal. Om du kan få högre betyg i Psykologi eller i "kriminologi" /finns egentligen ingen gymnasial kurs som... Läs hela svaret
    • Anna

      Vad innebär bokstäverna?

      Hej! Jag ska börja gymnasiet nästa år och tittar på gymnasium för fullt. När jag kollar på de olika programmens poängplaner så är det en sak jag inte förstår. Efter ämnet, till exempel matematik, står det en siffra. Jag förstår att det står för svårighetsgraden då 1 är lättast och 7 är svårats....

      Anna: : hej Anna, det är rätt så krångligt med olika gymnasiala kurser. Just i matte är det 3 spår - a-spår, b-spår och c-spår, där a-spår läses på yrkesprogram,... Läs hela svaret
    • Ella

      Hur många poäng är Matte 2b och 3b?

      Hej! För att få så mycket behörighet som möjligt vill jag gärna välja till Matte 2b och 3b eftersom mitt program (bild och form) bara har Matte 1b. Men jag undrar om 2b räknas som 100p eller om 2b+3b räknas som 100p. Jag är osäker eftersom min syster som valde för åtta år sedan bara behövde...

      Milla : : Hej Ella! I programplanen för Estetiska programmet kan du se antal poäng som varje kurs "är på". De fleta kurer är på 100 poäng, men det finns några få som... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga