Ayaat
    Hej, SYV!

    Jag är väldigt förvirrad då jag gärna vill hitta poängplanen för Naturvetenskaps programmet med inriktning natur (på Mikael Elias Gymnasium), men jag kan inte hitta den någonstans på hemsidan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ayaat,
    Om du uppger i vilken stad finns den skolan, som du är intresserad av, skall jag absolut försöka hjälpa dig.
    Jag hittade 8 stycken Mikael Elias gymnasieskolor, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Mikael+Elias&program=
    Annars så är det samma kurser inom programmet och inriktningen på alla skolor - men det som skiljer är vilka kurser inom pROGRAMFÖRDJUPNINGEN och Individuellt val man får läsa.
    Det kan vara väldigt olika. Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    Alla kurser som är Gymnasie- & programgemensamma är obligatoriska på alla skolor + kurser inom EN av inriktningarna. Sedan tillkommer det VALBARA KURSER - och här är det klart skillnad i "listorna" av valbara kurser - mellan olika skolor.
    Som sagt, återkom med uppgift - i vilken stad "din skola" ligger (som du är intresserad av), så skall jag göra mitt bästa för att hjälpa dig.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hejsan, här är skolans presentation http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-stockholm
    se om du hittar intressant info- i den.
    Om du där på sidan klickar på VISA BESKRIVNING under Inriktningen, ser du exakt vilka kurser som ingår i inriktningen.
    Lista på valbara kurser inom programfördjupningen och individuellt val får man fråga efter när man går på Öppet hus eller kontakta skolan just angående detta.
    Skolan hade öppet hus idag, var du där?
    Nästa öppet hus är den 15 jan. Om du missade öppet hus idag och inte vill vänta till 15 jan., boka "skugga en elev" och var gymnasieelev för en dag - du kan då fråga eleverna på skolan vilka kurser som fanns att välja bland de valbara. På NA väljer man mellan 300 och 400 poäng - beroende på inriktning.
    Det är alltså, max en sjättedel av utbildningen som man väljer inom Programfördjupningen. Kurserna inom Inriktningen är bestämda på förhand /jag har ovan beskrivit för dig hur du kan se dem i presentationen/.
    Jag förstår att du letade på skolans hemsida och inte hittade programplan - undrar om du vill veta vilka kurser som läses under å k 1, å k 2 och å k 3 - hur de är fördelade
    eller om du är mest nyfiken på vilka VALBARA KURSER som kommer att finnas?
    Varför skolan inte lagt ut den info- är svårt att säga... kanske för att de inte bestämt sig till 100 % ännu. Det är ju ganska långt tills du börjar i mitten av augusti nästa år... det finns ännu gott om tid.
    Kontakta skolan för att få reda på allt som du behöver och vill veta.
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    Julia SYV
    • : Mikael Elias i Stockholm
    • Julia : jag har precis nu skrivit ett utökat /nytt/ svar till dig! :-)
    • Milla : Hör av dig igen om du tror vi kan hjälpa dig med ngt. mer, OK? *L* :-)