Daniella
    Hej,
    Det finns många naturtekniska basår att välja på men många ger behörigheten för A9 men jag vill ha behörighet för A13.
    Har hittat Umeå och Göteborgs Universitet som ger A13 behörighet men finns det fler universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,
    det är NATURVETENSKAPLIGA basår (ej Tekniska) som har för avsikt att ge A-13 behörighet. Alla de basår som heter "Naturvetenskapligt" basår - bör ge A13 behörighet. Se gärna listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Naturvetenskap. Ex. finns det info om Naturvetenskapligt basår på Linnéuniversitetet - se https://lnu.se/program/naturvetenskapligt-basar.

    • : Hej,
    • : Hej och tack för svaret. Jag ska kolla på Linnéuniversitetet.
    • Anna : Man kan läsa samma kurser som ingår i Naturvetenskapliga basår på högskolenivå - även på Komvux och på folkhögskolorna. Vi rekommenderar söka överallt samtidigt och i fall man får plats på flera ställen, kan man välja sen. :)
    • : men om man söker till komvux kommer väll betygen påvärkas?
    • Anna : Ja, får du lägre betyg i kurser du läser på komvux, än genomsnittet av dina betyg från gymnasiet - får du lägre jämförelsetal; men om du får Högre betyg på komvux, än ditt nuvarande genomsnitt, kommer du få Högre /bättre/ jämförelsetal. Om du inte kommer in på basåret på högskolenivå, och inte söker till Komvux - blir du i så fall inte behörig och får med det ingen chans att komma in på den utbildning på högskolenivå som du önskar komma in på.
    • : Jag kommer in på basåret då jag har 20 i jämförelsetal så det kan ju bara sänkas om jag inte får högsta betyg även där. Har ångrat mig då jag läser på ekonomiska men vill nog hellre bli läkare. Problemet är att jag behöver Ma4 Ke2 Bi2 och Fy2 och det verkar som det bara är Umeå, Göteborg och Kalmar som har det basåret vad jag kan hitta.
    • Anna :

      Utbildningsutbud kan förändras. Vilka kurser och program på universiteten och högskolorna kommer att bli sökbara med start  Våren 2019 blir klart till 15 september 2018 och vilka utbildninar blir sökbara till Hösten 2019 blir helt klart till den 15 mars 2019.
      Tips: kontakta studievägledningen på de högskolor/universitet där du önskar läsa Naturvetenskapligt basår och fråga om de har planer på att införa den möjligheten. Det brukar finnas "allmän" eller "central" vägledning på lärosätena; finns det inte någon allmän/central vägledning - vänd dig till studievägledare på de naturvetenskapliga utbildningar.

    Läs alla kommentarer