Hejsan,
det finns flera vägar till samma mål. Jag vet att man kan läsa marknadsföring vid Handelshögskolan. Stockholms universitet har även ett kandidatprogram i marknadskommunikation och IT.
Men man kan med fördel även läsa media- kommunikation, samhälls- och/eller beteendevetenskap t ex arbetsvetenskap och sociologi i kombination med t ex juridik och ekonomi.
Men så kan man också tänka så här: en marknadsanalytiker vinner på att kunna mycket inom nationalekonomi och kvantitativ analys speciellt med inriktning mot mikro; därför rekommenderar vissa sakkuniga att söka till följande program - en kandidat- eller civilekonomutbildning i nationalekonomi.
Hälsningar
Julia syv
Hej igen, vi fick idag ett nytt svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:
Utbildningar i strategisk kommunikation knyter an till marknadskommunikation.
Nedan ges en översiktlig information om de två kandidatprogrammen, Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier, som startar enbart på hösten och ges på Campus Helsingborg. På www.isk.lu.se/utbildning kan du läsa mer om programmens innehåll med programöversikt och kurser, förkunskapskrav, kompetensprofil mm. Programmen ges på svenska men termin 3 läses på engelska på båda programmen.
· Lite mer om skillnaden mellan programmen, dock samläses första året, men därefter är det framförallt två skillnader:
1) Den första är att Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier innehåller fler praktiska och tekniska moment i digital kommunikation än Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation. Dock får båda programmens studenter grundläggande kunskaper i digital kommunikation.
2) Den andra skillnaden gäller termin fem då studenter på Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation läser valbara kurser i Sverige eller utomlands. På Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation i digitala medier har studenten möjlighet att göra ett val på termin 5 mellan att söka antingen utlandsstudier (30hp) med valbara kurser eller att göra en termin med yrkespraktik (15hp) och kursen Projektledning i digitala miljöer (15hp).
· Utbildningen ger möjlighet till internationell profilering, med möjlighet att söka utlandsstudier. Dock finns det inga garantier för att komma iväg på utlandsstudier genom institutionen/universitetet eftersom antalet platser är begränsat. Men många av våra studenter läser en termin vid ett utländskt lärosäte. Du kan läsa mer om möjligheterna på www.isk.lu.se/utbildning/studieinformation/studera-utomlands ochhttps://www.sam.lu.se/utbildning/studera-utomlands/sok-utbytesstudier
· På https://www.isk.lu.se/utbildning/kandidatprogram/kandidatprogrammet-i-strategisk-kommunikation-180-hp/karriar kan man läsa om vår senaste alumnundersökning som visar att de flesta får relevanta jobb inom ett halvår efter examen. Där finns också löneuppgifter och exempel på yrkestitlar våra alumner har idag.
· Examensbenämning för båda kandidatprogrammen är Filosofie kandidatexamen, Huvudområde: Strategisk kommunikation // Degree of Bachelor of Science, Major: Strategic Communication.