Ahmed
    Hej!
    Jag har ansökt till gymnasiearbete i komvux men jag fick inte göra den för att jag har inte 2000 poäng än. Så jag tänkte göra den som prövning, så vet ni om vilka kommuner som brukar erbujda gymnasiearbete som prövning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ahmed,

    gymnasiearbete har inget "värde" utanför Gymnasieexamen. Betyg som man kan få är endast F eller E. Och det är E betyg man måste få för att kunna ta ut examensbevis. Om du inte uppnår minst 2400 poäng, inklusive GA, gymnasiearbete - då tycker komvux du inte behöver göra GA. För att vad ska du med det betyget till? Det går inte att använda till ngt annat än att ta ut examensbevis.
    Det är Programspecifikt - GA,,, dvs det är inte samma GA, om man ska ta ut examen från Vård- och omsorgsprogrammet eller från Samhällsvetenskapsprogrammet. Så, då måste vara 100 procent säker på vilket program som du ska ta examen från. Även på komvux är det Examen "från ett visst program". Reglerna är lite mer generösa/fria på komvux, jämfört med gymnasiet, men ändå är det inte "GA generellt"- samma storlek passar alla!:) nej.

    För prövning måste du betala 500 kr. Det är svårt att hitta var man kan göra prövningar. Alla lediga prövningstider brukar vara uppbokade jämt. Det är mycket "färsk-vara" - om det finns en öppning någonstans, ska man boka och betala NU, direkt på en gång - för om fem min. kan det vara för sent. Det är tyvärr lärarbrist. Det är bl a därför som det är svårt att hitta var man kan göra prövning.

    Du får givetvis leta - och du har rätt att göra prövningar överallt i hela Sverige. Du måste veta exakt vilket program du tar examen ifrån - för annars kan det bli så att ditt tema för GA inte kommer att passa in i ditt examensbevis; det kan inte uteslutas att du gör prövning och får E betyg i GA, men sedan ej kan använda just det betyget till någonting över huvudet taget; detta pga komvux i din kommun kan bedöma att det är "fel tema" som inte passar in i ditt examensbevis. Då blir du tvungen att göra om - läsa GA eller göra ännu en ny prövning i GA.

    Därför avråder jag dig från att försöka göra prövning i GA. Jag råder dig att läsa ännu lite fler poäng inom komvux och "läsa" GA som en "vanlig kurs" på komvux i din kommun.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte