Lisa
    Jag går i åk 8 och ska på prao om några månader. När jag blir äldre vill jag gärna bli författare och känner att alla andra jobb är tråkiga och jag vill verkligen inte praoa överhuvudtaget. Men om jag måste så vill jag praoa hos en författare. Men hur ska jag komma i kontakt med någon eller har jag några andra alternativ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa,
    det finns andra yrken, som t.ex journalist och manusförfattare - som är "liknande" yrken "mot författaryrket". Kanske kan du PRAOa hos en journalist/reporter? Vidare tänker jag också på yrket Bibliotekarie, som "tar hand" om det som författare har producerat (böcker, alltså).
    Fundera på om du vill PRAOa hos en Skolbibliotekarie, till exempel.
    Kika också på möjlighet att PRAOa hos lärare på de utbildningar där författare utbildas: där kommer du i kontakt med studerande som läser för att bli författare, bl.a...
    Inom yrkeshögskola finns det utbildningar till Manusförfattare.
    ***
    Att PRAOa hos en författare - tror jag - blir mycket svårt att få möjlighet (kanske t o m helt omöjligt). Jag har i alla fall inte hört talas om att författare skulle ta prao-elever eller erbjuda praktik hos sig (på något sätt).

    PRAO är numera obligatorisk; 2 veckor (minst) i årskurserna 8 och/eller 9 på grundskolan; så att du inte vill gå på PRAO spelar tyvärr ingen roll; ibland måste man göra det man måste göra, även om man inte vill. :(

    Liselotte
    • : Jo det borde nog fungera men hur kan jag då komma i kontakt med någon sådan?
    • Liselotte : Kontakta tidningsredaktionerna (där finns journalister som skriver för tidningar). Kontakta TV - där finns journalister som jobbar för TV. - Bibliotekarier finns på biblioteken. - Prata med din klasslärare/mentor och med praktiksamordnare på din skola; be även dina vårdnadshavare och andra familjemedlemmar om hjälp.