Nikoleta
    Jag började gymnasiet på naturvetenskaps linjen men ska byta nu till djursjukvårds programmet. Jag vet att det kanske inte är det bästa valet men jag vill försöka jobba med djur osv så jag är säker att jag vill verkligen bli en veterinär.
    Men på djursjukvårdsprogrammet kommer jag inte få behörighet till SLU. Vart ska jag komplettera eller plugga för att få det? Jag hittade på internet en massa distansutbildningar på naturvetenskapligt basår men SYV på min skola sa att det inte är bra. Att jag ska söka till universitet istället.vad spelar det för roll egentligen? Kan man hamna lite mer "bak på listan" om man gör naturvetenskapligt basår utbildningen distans? Saken är också att man behöver inte ha klarat fysik för att komma in på veterinärutbildningen men den finns på alla universitets naturvetenskapliga basår. Jag gömmer inte att jag har svårt med det och det finns inte på distans! Vad skulle vara det bästa valet? Universitet (isf vilket) eller distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nikoleta,
    se på http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/ behörighet till Veterinär innefattar Fysik 1 och 2.
    Du måste ha godkända betyg i kurserna Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2.
    Biologi 2 kan du ersätta med att du får examen från Naturbruksprogrammet med godkänt betyg i någon avnkurserna:
    -Djurens biologi,
    -Marken och växternas biologi
    eller
    -Biologi i vattenmiljöer.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NB.pdf
    och längst ner TIPS FRÅN SYV ser du vilka kurser du behöver läsa för Grundläggande behörighet på NB. Just Grundläggande behörighet ha du rätt till att få på alla yrkesprogram.
    För att bli behörig att läsa på ett Naturvetenskapligt basår behöver du Grundläggande behörighet + minst Matematik 2a och helst även Matematik 3b.
    Det spelar ingen roll om du läser Matte, Fysik och Kemi på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår. Det är ändå samma kurser.
    För att läsa på komvux, behöver du inte Grundläggande behörighet eller Matte 2a. Du kan läsa kurser för Grundläggande behörighet, Matte 2a, 3b och 4 samt Kemi 1och 2 samt Fysik 1 och 2 på komvux.

    Komvux är det i din egen "hemkommun" som du söker till.
    Naturvetenskapligt basår finns på ett antal högskolor/universitet, se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=naturvetenskapligt+basår

    Mitt råd är att du försöker under gymnasiet få behörighet till Naturvetenskapligt basår (läs helst även Matte 3b för att på vissa högskolor/universitet måste man ha godkänt betyg i Matte 3 för att kunna komma in på NatBasår men det finns vissa andra där man läser Matte 3b INOM basåret, och då räcker det med Matte 2a för att komma in). Om du blir behörig till Natbasår (inkl Matte 3b) har du största möjliga valfrihet. Du kan söka till komvux och samtidigt till ALLA de Natbasår i hela Sverige och se var du kommer in.
    Ang. studier på distans, så passar det inte alla. Man måste ha stor studiedisciplin när man läser på distans.

    Önskar dig stort lycka till med din Studieplanering!
    ANNA SYV