Elin

    Hej! Min dotter går i 7:an och har läst spanska sen 6:an. Hon har tyckt att det har varit ganska jobbigt från början, men kämpat på. Nu har hon E, trots att hon lägger mycket tid och ork på läxor och att plugga glosor etc. Sen en tid tillbaka har hon sagt att hon inte orkar plugga på annat, för att hon lägger så mycket tid på spanskan, och därför vill hon byta till SV/Eng. Har lämnat in en ansökan om detta till skolan, men får till svar att Rektorn och hennes spanskalärare anser att hon visst klarar av det, "om hon bara lägger manken till och gör det hon ska". Jag har berättat läget för både rektor och mentor. Vet att det är bra poäng att ha när man ska välja till gymnasiet, men i samförstånd med min dotter kommit fram till att det inte är värt det. Min fråga är alltså: Vem bestämmer vad min dotter ska läsa för språk? Är det rektorn eller barn/föräldrar? //Elin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    vi har haft den frågan "på tapeterna" flera ggr. Alltså liknande situationer - att elever på grundskolan vill, av olika anledningar inte läsa Moderna språk, och vi har frågat Skolverket om vägledning i den frågan. Vi fick svar från Skolverket att det är frivilligt att på grundskolan läsa moderna språk. Eftersom det inte är obligatoriskt, så får eleven (om vårdnadshavare godkänner det) välja bort moderna språk.
    Du får visa mitt svar till personal på din dotters skola.
    Du får också själv kontakta Skolverket - tel.nr 08-527 332 00 eller maila till [email protected]

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Tack för hjälpen! Vad skönt att veta att man har lite på fötterna!

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!