anna
    Jag har mått ganska senaste tiden och har inte ätit mycket alls och väger alldeles för lite... Jag känner att det nog är till stor del på grund av stress för jag ligger efter med kurser eftersom jag bytt program tidigare och andra saker i skolan som gör att jag mår dåligt. Jag läser 900 poäng så det är inte extremt kanske, men det känns ändå för mycket (och då läste jag ett av mina ind. val förra året).

    Så jag bara undrar hur det fungerar med att gå 4:an på gymnasiet. Jag har hört att det bara är om det är av väldigt speciella anledningar från vissa (om man missat i skolan för att man varit väldigt sjuk under lång tid eller så), och från andra bara ifall man riskerar att få underkänt i flera ämnen. Jag ligger på C-B i de flesta ämnen så jag kanske inte är i riskzonen för att få underkänt direkt. Men jag vill gärna veta om det skulle finnas en chans? Har läst att rektorn avgör om man får göra det eller inte, men det känns dumt att ta upp det om det ändå är helt "omöjligt" för mig att få göra det.

    Så dels är jag kanske inte "sjuk" egentligen och riskerar kanske inte F i allt (även om betygen nog kommer att gå ner en hel del), så jag vet inte om det är tillräckligt argument. Men det känns som om jag skulle må mycket bättre av det...

    Edit: Jag insåg att jag nog riskerar F i gymnasiearbetet (som krävs för att få ett giltigt slutbetyg, eller vad det kallas i GY11) p.g.a. en lång historia egentligen, men vi har inte ordnat intervjuer som vi ska basera arbetet på, inte på grund av mig så därför mår jag sjukt dåligt över det eftersom jag inte kan påverka... Så egentligen kommer vi att behöva göra nästan hela arbetet i vår vilket gör att jag kommer få mycket mer att göra...

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, gymnasiet kan vara stressande även om man mår fullkomligt utmärkt så jag har full förståelse för att du känner som du gör och jag tycker absolut du ska prata med rektor eller din Syv på skolan för att kolla förutsättningarna för ett fjärde år för dig - helt enkelt för att ta ner din stressnivå. Viktigt!

    Det är som du säger rektor som beslutar om man har särkskilda skäl - så här säger lagen om förlängd undervisning i gymnasieskolan.

    7 § Huvudmannen får besluta att undervisningen på ett nationellt program för en elev i gymnasieskolan får fördelas över längre tid än tre år, om eleven har läst ett reducerat program eller om det med hänsyn till elevens förutsättningar i övrigt finns särskilda skäl för det. Förordning (2012:402)

    Huvudmannen betyder rektor. Och hen ska alltså ta hänsyn till dina förutsättningar att klara ett program på tre år. Man gör således ett åtgärdsprogram och kartlägger din situation och tar beslut utifrån den. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv