Bertil bloch

    Jag har funderat på att studera utomlands, i amerika, men jag har inte riktigt förstått vem som ska skriva ett counselor letter of recommendation. Jag har googlat runt lite och fått olika svar. Är det min mentor, syv eller en skolkurator?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    fråga i första hand en SYV på din skola om det. Om hen själv inte kan skriva ett sådant brev, bör hen hänvisa dig rätt i så fall. Ytterst ansvarig på en skola är rektorn. Om du inte får ett svar från SYV på din skola som du kan förstå och acceptera, vänd dig till rektorn. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    Studie- och yrkesvägledare SYV på Fagrabäckskolan

    När jag arbetade på vuxenutbildningen så gjorde jag detta till två elever. Så SYV kan göra det eller mentor egentligen den som känner dig bäst

    • Bertil bloch : På min skola har eleverna väldigt lite kontakt med syv så jag hade helst bett min mentor skriva den. Jag har min mentor som lärare i en del kurser just nu och jag ska även skicka in två rekommendationsbrev från lärare så jag är fortfarande lite oklar om min mentor kan skriva detta trots att hon även är min lärare (hon ska inte skriva en av de andra två breven). Kommer hon alltså kunna skriva detta brev eller kan det bli något problem där?
    • Milla : En allmän svensk SYV som inte jobbar specifikt med de frågorna (som t.ex jag) kan inte svara på din fråga för att jag har inte den informationen och vet inte hur jag kan få tag på den heller. Läs på skolans webb (den skola du vill komma in på) och om det inte framgår där, fråga de som jobbar på den skolan som du vill komma in på. Lycka till!