Emma
    Hej!
    Just nu går jag första året på samhällsprogrammet, men när jag tänker efter vill jag inte alls jobba med något inom det. Valde samhälle för det var en bred linje och eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill bli så tänkte jag att det är bra med en bred linje. Men egentligen skulle jag antingen vilja jobba inom djur-och natur eller något inom teknik. Marinbiolog har tillexempel alltid varit mitt drömjobb men trodde aldrig jag skulle kunna gå natur eftersom det är mycket plugg. Dataspelutvecklare är också ett drömjobb jag har, men trodde inte heller jag skulle kunna bli det. Har hyfsade betyg men inte jättebra. Det finns så många roliga jobb men alla dom jobbet jag tycker intressanta är inom natur, teknik eller liknande. Är det omöjligt för mig att någonsin kunna arbeta med något av detta om jag går samhälle? Vill verkligen arbeta med det och är beredd att plugga mer om det fortfarande finns chans. Ska läsa vidare efter gymnasiet men vet inte vad jag vill bli riktigt, blir stressad över att tänka på det, för finns så mycket jag vill göra. Men som sagt är marinbiolog ett av mina största drömjobb och då jobba utomlands, t.ex Australien. Vill gärna ha ett jobb där det är enkelt att få jobb utomlands, alltid velat arbeta i Australien.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Välj matte 3b om du kan och då kan du efter gymnasiet söka naturvet./tekniskt basår på högskola där du blir behörig till marinbiolog. Läs också engelska 7 för att den ger 1.0 i merit + det behövs mycket engelska i Australien och bli inte stressad! Du har alla möjligheter att lyckas! Med vänlig hälsning, Mikael