SYV-besökare
    Hej på er!
    Nu behöver jag er hjälp :)

    Vad gäller? En person som arbetat, i sitt hemland, som maskinförare i 4 år och som truckförare i 6 år. Vet ni om hen kan validera sina kunskaper för att få jobba här i Sverige eller finns det någon typ av kortare utbildning? Hen har B-körkort och vill börja jobba så fort som möjligt..

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Det finns olika typer av truck och olika typer av maskiner som man kan vara truck- och maskinförare>> för.

    Det snabbaste sättet är, enligt vad jag tycker, att försöka hitta ett företag som kör den typen av*** truck och/eller den typer av maskiner som personen är mycket bra på att köra och be att få en praktikplats för en kort period, t.ex en månads praktik. Personen kan givervis söka jobb direkt också samtidigt.

    Men jag tror mer på "den korta praktik"-vägen. Då kan personen visa vad hen kan, utan att det kostar företaget någonting. Personen kommer samtidigt också "fräscha upp" sina färdigheter i truck-och/eller maskinkörning och det är bra, även om det vore så att hen inte fick jobb på just det företaget där han går på praktik.

    Förhoppningsvis kan personen få jobb på det företaget där hen får praktik eller via det företaget /genom bra vitsord och rekommendationer/referenser ska förhoppningsvis få jobb på ett annat företag inom samma bransch/. Företaget kan i sin tur ge utbildning/fortbildning. Truckutbildning kan man i vissa fall få på några få dagar, även om man är nybörjare. Företaget kan också "villkora" anställning på så sätt att i fall AF bekostar en viss utbildning, lovar företaget sedan att anställa personen. I sådana fall brukar AF vara mycket behjälpliga.

    I det fallet du beskriver är det inte säkert någon utbildning krävs. Det är mycket möjligt att personen redan kan allt som behövs.

    Att validera kan vara svårare att få igenom än att på ett praktiskt sätt visa upp för arbetsgivaren vad man kan - och det gör man lättast genom att gå på praktik.

    Som svar på din fråga om valideringsmöjligheter - så kan de se väldigt olika ut i olika delar av Sverige. Vilken del av Sverige gäller det i detta fallet?

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    P.S:
    *** inom "maskinföraryrket" finns det ett antal varianter: ex. Skogsmaskinförare>>
    tänkte också på "närliggande" yrken som t.ex Truckreparatör>>.

    Catrine SYV

    Vilka kurser läser socionomer som inte studie- och yrkesvägledare läser?