Linus
    Hej!

    Jag har verkligen hamnat i ren otur och behöver någon form av vägledning till rätt beslut. Jag började tidigare förra veckan på ett gymnasium jag inte alls trivdes i. Som tur är hade en gymnasieskola i Täby då en plats för mig istället på Sam linjen. Precis det jag ville. Än så länge trivs jag ganska bra men det har uppstått otur självklart..

    Det är såhär att jag hoppade av Spanska efter 1 vecka på höstterminen i årskurs 9. Jag hade redan F i 8:an, och när hösttermins betyget kom i 9:an hade jag fortfarande F. Vilket betydde att när jag sökte första gången var jag behörig till Spanska 3 och inte Spanska 1. Jag pratade med min syv om detta på grundskolan. Hon sa att hon skulle försöka ändra betyget F till ett streck så jag blev behörig till Spanska 1 på gymnasiet istället. Men när tiden kom för att söka sista gången sa hon att hon inte kunde och att jag fick ta beslutet med min gymnasie skola istället..

    Nu kommer vi till det jobbiga. När jag började på mitt nya gymnasium i onsdags så frågade jag om jag fick byta till Spanska 1. Men det fick jag inte för då måste jag byta klass. Dem har alltså gjort klasser och scheman efter vilket språk man valt. Jag orkar verkligen inte byta klass en tredje gång. Jag är ganska blyg av mig och försiktig. Har tidigare mått dåligt. Vet inte om jag skulle klara av att byta klass en gång till. Min syv på gymnasiet tycker att jag borde byta klass för hon tror inte jag skulle klara av att läsa Spanska 3. Vad tror ni är det bästa för mig? Borde jag ge spanska 3 en chans? Det är väldigt tufft för mig att byta en gång till och jag är väldigt besviken på min grundskola som inte kunde ta tag i problemen!

    Har även en till fråga, om jag nu skulle hoppa av Spanska 3 första året i gymnasiet för jag inte klarar det. Kan jag fortfarande lägga till typ Tyska 1 i 2:an och fortfarande ta gymnasie examen om 3 år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja med svar på frågan som du ställer sist - "...om jag nu skulle hoppa av Spanska 3 första året i gymnasiet för jag inte klarar det. Kan jag fortfarande lägga till typ Tyska 1 i 2:an och fortfarande ta gymnasie examen om 3 år?".
    Vi avråder från att "hoppa av" kurser pga du i så fall bl a förlorar ditt studiebidrag från CSN. Så länge du går på lektionerna (även om du ej får godkända betyg på delproven och uppgifter ni gör inom kursen) kommer du att få ett "betyg". F är också ett betyg. Det går med F betygen i Spanska 3 och 4 ändå få ut examensbevis.
    2 kurser inom Moderna språk är obligatoriska på Samhällsvet.programmet och man ska ha Betyg i de kurserna; men det är ok att ha F betyg.
    Ang. om du ska kunna läsa tyska 1 och 2 eller andra kurser moderna språk på din gymnasieskola - är endast personal på din skola som kan svara på; därför att det beror på hur schemat ser ut.

    Ang. få ut examensbevis
    Det är Ok att ex. ha betyg i Spanska 3 och Tyska 1 (det behöver inte vara kurser i samma språk).
    Om en elev har ett annat modersmål än svenska - kan eleven läsa Modersmål i stället för moderna språk.

    Ang. byta klass
    Kan du provgå i den andra klassen en dag? Det kan hända att du trivs lika bra eller t o m bättre i din nya klass.

    Ang. om du kommer klara av få godkänt betyg i spanska 3
    Kan inte jag svara på. det finns mycket stora skillnader i hur duktiga olika människor är på att lära sig nya språk.
    Det vanliga är att man har godkänt betyg i moderna språk från vårterminen på grundskolan och läser då nivå 3 i samma språk på gymnasiets förstå årskurs. Men även då finns det fall när elever får F betyg i ex. Spanska 3, trots att de hade godkända betyg i samma språk på grundskolan.
    Förkunskaper är en del i "det hela". Andra delar är motivation, hur mycket tid man lägger ner på att plugga, hur bra lärare man tycker man har... mm.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!

    Oavsett vad du beslutar om att göra - lycka till!
    ANNA

    • :

      Okej, så att om jag då försöker få ett E (godkänt) men misslyckas och får ett F. Så kan jag fortfarande ta studenten/gymnasieexamen om 3 år om jag läser tex Tyska 1 andra året? Jag antar att man förlorar en del på det men för mig kanske det är bättre. Och nej, jag kunde inte provgå en dag tyvärr. Pga brist på platser.

    • Milla : Om det ej finns plats i klassen som läser spanska 1, kan du ju inte byta till den klassen, eller? Med F betyg i en eller två kurser mod.språk kan man få ut exam.bevis.