arbetssökande

    I nuvarande läge studerar jag undersköterska utbildning på yrkeshögskola men jag har inget intresse av att arbeta som undersköterska. Jag ansökte till kursen med syfte att sedan vidareutbilda mig som obduktionsassistent eller inom ambulansvården. Jag undrar därför hur jag bör ta mig tillväga efter min utbildning i och med att man inte direkt kan ansöka till någon kurs för obduktionsassistent.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Danne!
    du skriver följande: "studerar jag undersköterska utbildning på yrkeshögskola" men det kan inte stämma. Inom yrkeshögskola finns utbildningar till Specialistundersköterska och till Ambulanssjukvårare (bara för att ta 2 exempel).
    Utbildning till undersköterska finns på gymnasiet, på VO och på komvux. Jag gissar på att du kanske läser på yrkesvux (yrkesutbildning på komvux).
    Vill du utbilda dig inom ambulanssjukvården, så finns det flera vägar att gå: antingen söker du till högskoleutbildning sjuksköterskeprogrammet för att sedan bli ambulanssjuksköterska eller så söker du till en yrkeshögskoleutbildning som leder till yrket Ambulanssjukvårdare.

    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/tandskoterska
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-psykiatri
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-laboratoriemedicin
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard
    utbildning/boras-yrkeshogskola/medicinsk-sekreterare
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/halso-och-sjukvardsadministration
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare-lernia
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare

    • arbetssökande : Ja ursäkta, menade då yrkesutbildning. Innebär det då att den utbildning jag går på inte kommer att leda till de yrken jag är intresserad av? Jag hade för mig att undersköterska utbildning är en bra grund till att bli antagen som obduktionslärling. Utifrån de exempel du länkade så verkar det då som att jag valt rätt genom att gå undersköterska utbildning, eller misstar jag mig? Jag uppskattar svaret. Tack!
    • Julia :

      Ja, utbildning till undersköterska är en bra grund inför vårdutbildningar inom yrkeshögskola.
      Vad gäller Obduktionstekniker så har det tidigare funnits påbyggnadsutbildningar på eftergymnasiala nivå för utbildade undersköterskor. Just nu kan jag tyvärr inte hitta någon sådan reguljär utbildning. En möjlig väg till yrket kan bli att du efter flerårig erfarenhet av att ha arbetat som som undersköterska kan få möjlighet att bli utbildad på arbetsplatsen (på ett sjukhus som utför obduktioner). Jag kan också tänka mig att en yrkeshögskoleutbildning till specialistundersköterska (kanske i första hand inom område Operation/Kirurgi - se exempel på utb.: yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation) kan hjälpa dig på vägen mot att kunna bli en Obduktionstekniker.