Wilma

    Jag har studerat till socialpedagog 400-YHP på Lernia yrkeshögskola. Jag vill studera vidare men vet inte riktigt vad då jag inte kan få fram påbyggnadsutbildningar/kompletterande utbildningar till denna. Vad finns det för bra komplement av utbildningar till min nuvarande utbildning? Vad kan man studera vidare för att göra sig mer attraktiv hos arbetsgivare etc?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    du får gärna fråga din f d yrkeshögskola om vad de rekommenderar som vidareutbildningar. Du kan också se i platsannonser/jobbannonser vilken kompetens som arbetsgivare efterfrågar.
    Jag tänker på följande: socialpedagog kan arbeta med brukare som har olika typer av funkrionsvariationer och du kanske vill "profilera" dig mot en eller några få typer av sådana funktionsvariationer och vill därför lära dig mer kring just den specifika problematiken.

    Det finns utbildningar att titta på både inom högskola-universitet, folkhögskola och yrkeshögskola. Det startas allt fler så kallade "yrkeshögskole-Kurser"/korta utbildningar (upp till 100 yrkeshögskolepoäng). Kurserna är tänkta i första hand för de yrkesverksamma. Jag vet inte om du idag är yrkesverksam (har jobb) men du har ju gedigen grundutbildning inom område socialpedagogik och jag tycker du bör kunna komma in på en eller flera av kurserna för yrkesverksamma. Du får i alla fall gärna titta på vilka kurser som (i dagens läge... nya kurser kan dyka upp när som) finns:
    YRGO erbjuder en 30 yh-kurs Välfärdsteknik vid kognitiva funktionshinder.
    Yrkeshögskolan i Landskrona erbjuder en 50 yh-kurs Funktionsnedsättningar i ett helhetsperspektiv.
    TUC-yrkeshogskola erbjuder en 30 yh-kurs Socialrätt och dokumentation, som har som mål att ge kunskaper om civilrättsliga och offentligrättsliga områden som ligger till grund för behandlingsarbetet; och en annan 30 yh-kurs som heter Funktionsnedsättningar.
    Trelleborgs kommun erbjuder en 40 yh-kurs Att åldras med funktionsnedsättning.
    Arvika kommun erbjuder en 95 yh-kurs Digitaliseringsledare inom välfärdssektorn.
    Vårdyrkeshögskolan erbjuder en 30 yh-kurs Funktionsnedsättningar och samsjuklighet.

    YrkeshögskoleKurser som kan ses som "korta yh-utbildningar" brukar erbjudas på distans.
    *******
    Annars, så är Socialpedagog - ett yrke som i Sverige är icke-reglerat. Ett icke-reglerat yrke betyder att det inte finns strikta regler kring vilken utbildning som ger jobb. Olika arbetsgivare kan tänka olika. Det gör det mycket svårt att ge råd om vilken utbildning man behöver skaffa sig för att få anställning. Du kan också fråga de som jobbar på de arbetsplatser där du vill få jobb vilken utbildning de har (kanske inte direkt de personerna som är anställda men personalavdelningen hos arbetsgivaren).