Rawand
    Hej!
    Jag har bestämt mig för att ta ett sabbatsår och jag vill jobba under tiden. Jag har hört att många studenter får jobb som vikarierande lärare utan någon utbildning. Hur går man till väga när man vill ha en sådan tjänst?
    Mvh Rawand Altai

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rawand,
    det finns just nu över 3 tusen annonser på Arbetsförmedlingens hemsida om att lärare söker, se här http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?T=L%C3%A4rare

    Hitta bland dem annonser några som passar dig /rätt stad och rätt ämneskombination samt ålder på barn, du kanske bara vill undervisa mellanstadieelever eller i just ett visst ämne/ - och ansök om de tjänster.

    Andra saker som du kan göra är att:
    1. besök Arbetsförmedlingen nära dig & prata med en arbetsförmedlare;
    2. anmäl dig till en vikariepool i din kommun /se på kommunens hemsida om du kan anmäla dig via hemsidan eller om du måste ringa någon/;
    3. gå in på http://www.skolpool.se/arbeta-for-skolpool/ och anmäl dig till deras pool;
    4. besök de skolor som finns nära din bostad och be att få prata med rektor /du kan ringa eller maila också/ - även om ingen skola nära där du bor behöver personal just nu, kan situationen ändras då lärare blir sjuka eller måste sluta sin anställning med kort varsel; du ber då rektor att spara dina kontaktuppgifter och ringa dig om de får behov av att anställa en lärare.

    Om du gör allt som jag föreslår i mitt svar nu, är det sedan bara hålla tummarna!

    Det under lättar om du kan flytta till en annan ort, om du får erbjudande om anställning där eller om du kan pendla långt,
    om du är beredd att ta en deltidstjänst eller jobba som "springvikarie", dvs behovsanställning.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare