ann
    Bor i Boden och har funderar på att hoppa av av 2 året Hotell o turismlinjen,med godkänt betyg i svenska.ej matematik,eller engelska.Jag tänkte bli flygvärdinna men inte nu längre.Jag vill bli inredningsarkitekt istället ,vad tycker du jag ska göra sluta denna linje Hotell & Turism eller gå klart dessa två år och försöka få godkänt imatte ,vilket jag har problem med,Engelska är jag rätt duktig på egentligen.Är det så svårt att få jobb om man ej gått klart gymnasiet? Många får ju ändå inte jobb som gått gymnasiet .Jag är duktig på teckna och hade MVG i detta på högstadiet .Min lärare sa att jag skulle passa som arkitekt eller designer.Designer lät ju också spännande.Vad är kostnaden ? och vad ska man ha läst före för att bli inredningsarkitekt? Kan man hoppa av skolan nu och läsa .jag antar att man ska ha gymnasiematte svenska B och engelska godkänd för att få börja läsa till designer på högskolaKan man då läsa detta matte engelska och svenska B på Komvux ,och vilken ålder får man börja läsa på komvux ,Hur många år måste jag läsa på komvux?Är det stor efterfrågan på designers elller inredningsarkitekter.Måste man läsa på högskola till inredningsarkitekt ,vad är et för kostnad och hur länge ska man läsa ? många frågor?
    Mvh Ann

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var många frågor! Jag ska försöka bena ut en del av dom.

    Eftersom du redan går andra året så tycker jag du ska ta en extra funderare över att byta program - eftersom du kommit så långt in i utbildningen.

    1. Är det så svårt att få jobb om man ej gått klart gymnasiet? Många får ju ändå inte jobb som gått gymnasiet.

    Svar; Ja, ju mer utbildad man är desto kortare tid går man arbetslös tror jag statistiken säger. Så visst minskar dina chanser till ett jobb rent statistiskt om du hoppar av om du inte redan har ett helg/kväll-jobb som du kan bygga vidare på - ibland har man ju det även om man går på gymnasiet. Men jag vill inte heller säga att det är omöjligt att få jobb om man inte har gymnasiet -det är mycket upp till arbetsgivaren.

    2. Vad ska man ha läst före för att bli inredningsarkitekt?

    Svar; Man kan läsa ett högskoleförberedande program, t.ex. Estetiska programmet/bild och formgivning och sedan söka till Konstfack som har den utbildningen. Här kommer lite länkar;

    http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.327/2.277/estetiska-programmet-1.959
    http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/

    3. Kan man hoppa av skolan nu och läsa .jag antar att man ska ha gymnasiematte svenska B och engelska godkänd för att få börja läsa till designer på högskolaKan man då läsa detta matte engelska och svenska B på Komvux ,och vilken ålder får man börja läsa på komvux ,

    Svar; Du kan inte hoppa av och läsa direkt på Komvux - där kan du börja efter gymnasiet om du har en gymnasieexamen eller hösten det år du fyller tjugo. Inredningsarkitektsutbildningen kräver även arbetsprover och inte bara gymnasiekurser.

    4.Hur många år måste jag läsa på komvux?

    Svar; Det kan se lite olika ut beroende på hur många kurser du måste komplettera. Du kan läsa 400 kurspoäng per termin på Komvux.

    5. Är det stor efterfrågan på designers elller inredningsarkitekter.Måste man läsa på högskola till inredningsarkitekt ,vad är et för kostnad och hur länge ska man läsa ?

    Svar; Här kan du läsa mer om yrket http://www.saco.se/Yrken-A-O/Arkitektyrken/
    Läser du till Inredningsarkitekt på en svensk högskola så är det gratis. Just den som jag länkade till är en grundutbildning på tre år.

    /Lena, Syv